2 Regionalna Baza Logistyczna Wojska Polskiego poszukuje dostawcy do 115 nowych autobusów. Zamówienie ma zostać zrealizowane w ciągu najbliższych 2 lat. Oferty można składać do 3 stycznia 2024 r.
Pojazdy, których poszukuje wojsko, mają mieć charakterystykę turystyczną. Wymagane parametry nadwozia to co najmniej 41 miejsc siedzących i przestrzeń bagażowa o pojemności co najmniej 3 metrów sześciennych. Wejście ma zapewniać dwoje sterowanych pneumatycznie drzwi jednoskrzydłowych. Dodatkowo premiowane, ale nie wymagane, będzie – między innymi – pomieszczenie wypoczynkowe dla drugiego kierowcy.
Tysiąc kilometrów zasięgu
Silnik spalinowy musi mieć moc nie mniejszą od 210 kW. Nie określono rodzaju skrzyni biegów – może ona być zarówno manualna, jak i zautomatyzowana lub automatyczna. Koniecznym wyposażeniem będzie za to hamulec silnikowy, a także układy ABS, ESP i ASR. Autobusy muszą mieć też blokadę mechanizmu różnicowego. Zasięg z pełnym obciążeniem ma wynosić co najmniej 1000 km.
Okres gwarancji ogólnej ma wynosić co najmniej 3 lata, a na perforację nadwozia – 4 lata. Zamawiający wymaga okresu międzyobsługowego nie krótszego, niż rok (lub przebieg 20 tys. km).
Dodatkowe punkty za gwarancję i moc
Kryteriów punktacji ofert jest wiele, choć najistotniejszym z nich jest cena (60% wagi). 20% punktów oferenci mogą otrzymać za wydłużenie okresu gwarancji, a po 5% – za wspomniane pomieszczenie dla drugiego kierowcy, za zwiększoną liczbę siedzeń i za ogrzewaną szybę przednią. Pozostałe kryteria to układ sterujący rozdziałem siły hamowania (EBD lub równoważny; 3%) i zwiększona moc silnika (2%). Termin składania ofert upływa 3 stycznia przyszłego roku.
Zamówienie opcjonalne jest półtorakrotnie większe od podstawowego. Proporcja ta jest zachowana również w harmonogramie dostawy w poszczególnych latach: na przyszły rok przewidziano dostawę 22 autobusów z głównej części zamówienia i 33 z dodatkowej (o ile Regionalna Baza Logistyczna postanowi z niej skorzystać). Plany na rok 2025 (końcowy termin dostaw wyznaczono na 28 listopada) to z kolei odbiór 24 sztuk pojazdów z zamówienia podstawowego i 36 – z opcjonalnego. Rok produkcji będzie mógł być o jeden wcześniejszy – pod warunkiem, że pojazdy pozostaną fabrycznie nowe.
Burzliwa historia wojskowych zamówień
Poprzednie przetargi na tabor autobusowy dla Wojska Polskiego wygrywali w ostatnich latach MAN (
2015 r.,
2017 r.) i Autosan. Ta ostatnia firma w roku 2017 – mimo chęci – nie wzięła udziału w jednym z postępowań, ponieważ jej pracownicy
przekroczyli termin składania ofert o 20 minut. Winą za to obarczano powszechnie
wyznaczony przez rząd PiS zarząd upaństwowionej spółki. Autosan wygrał za to drugi, większy przetarg,
ogłoszony później w tym samym roku.
W 2018 r. odbyły się natomiast dwa postępowania. W pierwszym
nie zgłosił się nikt. Drugie zostało zaś
unieważnione z powodu zbyt wysokiej ceny jedynej oferty (złożył ją polski przedstawiciel firm Irizar i DAF).