Kölner Verkehrs-Betriebe, operator komunikacji w Kolonii, udzielił zamówienia konsorcjum firm Alstom Transportation Deutschland i Kiepe Electric na dostawy 62 pojazdów o długości ok. 60 m i dwóch o długości ok. 30 m. Dostawa nowych pojazdów, przeznaczonych do obsługi stadthbahnurozpocznie się pod koniec 2023 r.
KVB rozstrzygnął przetarg na dostawy nowych pojazdów dla stadtbahnu – systemu lekkiej kolei miejskiej, łączącego specyfikę tramwaju i metra. Wygrało konsorcjum Alstom Transportation Deutschland i Kiepe Electric z ofertą na kwotę ok. 363 mln euro. Zamówienie podstawowe obejmuje 62 pojazdy o długości ok. 60 metrów i dwa pojazdy o długości ok. 30 m. Przewidziano też opcję na dostawy kolejnych jedenastu pociągów długich i 25 krótkich. Rozstrzygnięcie przetargu było poprzedzone dwuletnim dialogiem technicznym z producentami, na podstawie którego opracowano specyfikację pojazdów. W przygotowanie wymagań zaangażowano też stowarzyszenia osób niepełnosprawnych, a także kierowców i pracowniców warsztatów.
Długie pociągi mają zastąpić obecnie eksploatowane 124 pojazdy z serii K4000, które osiągnęły już założony okres eksploatacji. Po modernizacji ciągu wschód-zachód na linii 1 (z odcinkami w ruchu ulicznym jak tramwaj) – a w przyszłości także na linii 9 – będą kursować nawet 90-metrowe składy, zestawione z długiego i krótkiego pojazdu. Zdolność przewozowa ma wzrosnąć na tym ciągu o 50%.
Zamówienie długich pojazdów eliminuje potrzebę sprzęgania – długi, jednoprzestrzenny pojazd zastępuje dwa krótsze wagony. Pojazdy oferują też dwoje dodatkowych drzwi po każdej stronie. Będą też wyposażone w klimatyzację oraz w system ostrzegania o kolizji, który wykorzystuje czujniki do wykrywania obiektów w odległości do 80 metrów i ostrzega kierowcę w odpowiednim czasie. Dodatkowo pojazdy mają być wyposażone w czujniki, które zmniejszą zakres niezbędnych czynności przeglądowych.
Seria pilotażowa – dwa długie i dwa krótkie pojazdy – ma zostać dostarczona pod koniec 2023 r. i testowana przez około roku. Dostawy seryjnych pojazdów będą możliwe pod koniec 2024 r.
