Pojazdy komunikacji publicznej, jeżdżące w ramach zintegrowanego transportu PID, otrzymują nowe barwy. Głównym kolorem będzie jasno szary, który zostanie przełamany czerwonymi pasami, nawiązującymi do oficjalnych barw Pragi i tramwajów T3. Zmiany będą wprowadzane stopniowo – przy okazji zakupu nowych pojazdów i remontu bądź modernizacji istniejących wozów.
Nowe barwy opracowało studio superlative.works, wybrane w konkursie ogłoszonym przez organizację branżową Czechdesign. Jak informuje Praga, projektanci opracowali „bardzo nowoczesne, przejrzyste rozwiązanie graficzne”.
Obecnie, w ramach zintegrowanej komunikacji PID, funkcjonuje 27 przewoźników. Wkrótce system PID zostanie rozszerzony na terytorium kraju środkowoczeskiego. Nowa identyfikacja ma ułatwić poruszanie się – tak, by podróżny na pierwszy rzut oka wiedział, że w pojeździe skasować ma bilet PID. Do tej pory inne rozwiązania obowiązywały w autobusach miejskich i podmiejskich, natomiast barwy pociągów metra i kolei miejskiej, a także tramwajów nie były ujednolicone. Tramwaje jeżdżą w kilku wariantach kolorystycznych. Choć najbardziej widoczne będzie wprowadzenie nowych barw pojazdów, ujednolicenie widoczne będzie w logotypach oraz wszelkiej informacji i komunikacji.
Zwycięski projekt wykorzystuje symboliczny dla Pragi kolor czerwony. To tradycyjna barwa kultowych tramwajów T3 (wykorzystywany będzie ten sam odcień), czerwony jest też obecny w logo stolicy Czech. Całość uzupełnia odcień jasnej szarości. Te zastąpią co najmniej 12 różnych schematów malowania występujących obecnie. Najbardziej charakterystycznym elementem na pojazdach będą czerwone pionowe pasy.
Praga zastrzega, że nowe barwy otrzymają wszystkie nowo kupowane pojazdy oraz takie, które przechodzić będą modernizację bądź remont, w wyniku których będą musiały zostać przemalowane. Dlatego też nowych barw nie otrzymają kultowe tramwaje T3, a także np. tramwaje typu T15 i pociągi metra M1, dla których nie przewiduje się przemalowania w najbliższym czasie. Zmiany będą więc stopniowe.
– Bez ponoszenia jakichkolwiek kosztów nowe praskie pojazdy komunikacji miejskiej przyjadą do nas w nowych barwach, które po raz pierwszy w historii pochodzą z konkursu. W przypadku istniejących pojazdów malowanie zostanie zmienione podczas ważniejszych remontów. Projekt nie będzie powodował dodatkowych kosztów. Wręcz przeciwnie, dzięki bardziej ekonomicznemu wariantowi mniejszej liczby kolorów, które są bardziej odporne na normalne zanieczyszczenia eksploatacyjne, wierzymy, że przyniesie to oszczędności. Koszt konkursu i stworzenia księgi znaków wyniósł 1,940 mln koron, dalsza realizacja nie będzie kosztować nic więcej – zapewnia Adam Scheinherr, wiceburmistrz Pragi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.