Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Komunikacja w Ostrawie w całości bez diesla. Prawie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
12-04-2021
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Komunikacja w Ostrawie w całości bez diesla. Prawie
fot. MJ
DPO (miejski operator w Ostrawie) jako jedna z pierwszych dużych firm transportowych w Czechach, pochwaliła się, że do obsługi codziennej komunikacji miejskiej wykorzystuje wyłącznie pojazdy ekologiczne. Pomogły w tym także ostatnie zakupy, dzięki którym do Ostrawy dostarczono w marcu 24 autobusy napędzane CNG. Czeskie media branżowe wskazują jednak, że zapewnienia o komunikacji "bez diesla" to chwyt marketingowy, bo do zabezpieczenia pełnej obsady i tak są konieczne autobusy na olej napędowy.

Dopravní podnik Ostrava (DPO), operator transportu publicznego w Ostrawie, 9 kwietnia symbolicznie pożegnał autobusy z silnikiem diesla. Jak poinformowała firma, od tego dnia na miejskie ulice wyjeżdżają wyłącznie pojazdy zasilane elektrycznie lub CNG.

To kolejny ważny krok na rzecz lepszego powietrza w mieście i całym regionie. – Jakość powietrza w Ostrawie poprawia się od dłuższego czasu. W ubiegłym roku zanotowano najniższe stężenia pyłów w powietrzu w całej historii pomiarów. Pozytywny wpływ na jakość powietrza miało uruchomienie pierwszej dużej floty autobusów CNG w 2015 r. , a teraz kulminacyjny moment wycofania z eksploatacji ostatnich autobusów z silnikiem diesla – mówi Tomáš Macura, burmistrz Ostrawy. Jak dodaje, miasto nie zatrzymuje się na drodze do budowania nowoczesnego i przyjaznego dla środowiska transportu miejskiego. – Dążymy do skuteczniejszego łączenia transportu publicznego ze współdzielonymi środkami transportu alternatywnego, usługami transportu publicznego „na żądanie” i nie tylko – wylicza.

– Komunikacja miejska w Ostrawie bez oleju napędowego jest dla nas w firmie efektem kilkuletnich starań ogromnej liczby osób. Bardzo im wszystkim dziękuję. Przed laty, obejmując funkcję kierowniczą w DPO, nakreśliłem wizję transportu publicznego z wyłącznie niskoemisyjnymi i przyjaznymi dla środowiska pojazdami bez oleju napędowego. Wielu kolegów uznało ten cel za trudny. Dziś, po pięciu latach, z dumą mogę powiedzieć: nam się udało. Za wszystkim stoi praca kilkudziesięcioosobowego zespołu, którzy wierzyli w tę wizję i starali się ją zrealizować – mówi Daniel Morys, dyrektor DPO. Jak podkreślił, działania na rzecz budowy niskoemisyjnej floty były możliwe dzięki wsparciu finansowemu miasta oraz Unii Europejskiej.

Dopravní podnik Ostrava posiada 291 autobusów (w tym ponad 200 napędzanych CNG i 10 elektrycznych), 259 tramwajów i 70 trolejbusów. Autobusy diesla będą na razie stanowiły rezerwę serwisową na wypadek nieprzewidzianych zdarzeń. Ekologiczna część floty obejmuje szeroką gamę pojazdów – od zwykłych autobusów o długości 12 m, przez autobusy przegubowe, po minibusy i nawet piętrowe autobusy. – Chcemy w przyszłości zwiększyć liczbę autobusów zasilanych CNG i autobusów elektrycznych. Obecny przełom na rzecz niskoemisyjnego transportu był możliwy dzięki 24 dwunastometrowym autobusom CNG, które w ostatnich dniach sukcesywnie oddawaliśmy do użytku – zauważa Daniel Morys.

DPO czeka jeszcze na 24 autobusy elektryczne od Solarisa. Do czasu rozpoczęcia pierwszych dostaw konieczne jest dokończenie budowy infrastruktury ładowania. Jak zapowiada dyrektor DPO, firma zamierza także odnowić flotę trolejbusów i uzupełnić ją w pojazdy, które będą wyposażone także w baterie. – Chcemy również zajmować się innymi ekologicznymi projektami w zakresie pojazdów komunikacji miejskiej – zapowiada Morys.

Jak podkreślają czeskie media branżowe, we flocie DPO pozostaje nadal kilkadziesiąt autobusów na olej napędowy. W piątek (9 kwietnia) w ruchu było 20-30 autobusów z napędem diesla. Przedsiębiorstwo precyzuje, że teraz w pierwszeństwo w obsadzie mają pojazdy elektryczne bądź gazowe, ale nie oznacza to zakończenia eksploatacji pojazdów z napędem diesla. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Opóźnią się tramwaje Skody dla Ostrawy

Komunikacja

Opóźnią się tramwaje Skody dla Ostrawy

Witold Urbanowicz 20 listopada 2020

Solaris rządzi w Ostrawie. Kolejna umowa na autobusy gazowe

Komunikacja

Ostrawa. Solaris wygrał przetarg na 37 autobusów CNG

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Komunikacja

Przemyśl z ofertami na autobusy elektryczne i CNG

Witold Urbanowicz 24 sierpnia 2023

Opóźnią się tramwaje Skody dla Ostrawy

Komunikacja

Opóźnią się tramwaje Skody dla Ostrawy

Witold Urbanowicz 20 listopada 2020

Solaris rządzi w Ostrawie. Kolejna umowa na autobusy gazowe

Komunikacja

Ostrawa. Solaris wygrał przetarg na 37 autobusów CNG

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5