Rafał Trzaskowski, kandydat na prezydenta Warszawy, przedstawił dziś plan rozwoju transportu szynowego. Podobnie jak jego główny kontrkandydat zapowiada budowę kolejnych linii metra. – W czasie kadencji chcielibyśmy wydłużyć II linię do Żerania i Ursusa. Chcielibyśmy też w czasie tej kadencji rozpocząć budowę III linii i planowanie kolejnych linii metra – zapowiada Rafał Trzaskowski.
Rafał Trzaskowski przedstawił swój pomysł na rozwój komunikacji szynowej, która ma być transportowym priorytetem. – "Stolica Lepszej Komunikacji" musi być dobrze zaplanowana. Jako system godzący różne interesy mieszkańców. Mamy to wszystko policzone – koszty, potoki pasażerów – mówi Trzaskowski.
Kandydat zapowiedział, że obecnie realizowane inwestycje będą kontynuowane. – Co więcej, chcielibyśmy, by II linia metra była wydłużona do stacji Warszawa Toruńska i do Ursusa – zapowiada Trzaskowski. Przedstawia też długofalowy plan budowy trzech kolejnych linii metra. III linia miałaby prowadzić od Stadionu Narodowego, przez Grochów na Gocław, a następnie przez Siekierki i Dolny Mokotów do Dworca Południowego. IV linia prowadziłaby z Dworca Południowego, przez Mordor i Raków do Ursusa. V linia łączyłaby Młociny z Tarchominem (jako przedłużenie I linii).
Trzaskowski zadeklarował też korekty na I linii, w tym budowę wyczekiwanego wygodnego połączenia między stacją metra Centrum a dworcem Śródmieście. – To inwestycja na 56 mln zł, ale ważne, żeby centrum miało dobry węzeł przesiadkowy – mówi Rafał Trzaskowski. Zapowiada też dobudowę brakujących stacji Plac Konstytucji i Muranów. – Wynika to z rozmów z mieszkańcami, którzy wskazują na zbyt oddalone stacje i utrudniony dojazd – mówi kandydat. Kandydat PO i Nowoczesnej zapowiedział również rozwój SKM o nowe linie – do Piaseczna i Ożarowa Mazowieckiego.
– Data, która nas wiąże to dokończenie II linii metra do 2023 r. W czasie kadencji chcielibyśmy wydłużyć tę linię do Żerania i Ursusa. Chcielibyśmy w czasie tej kadencji rozpocząć planowanie kolejnych linii metra i budowę III linii – zadeklarował Rafał Trzaskowski. Jak dodał, koszt budowy III linii to 8-9 mld zł, a np. V – 1,5 mld zł.
Kandydat odniósł się też do zapowiedzi Patryka Jakiego, który z kolei zadeklarował, że w czasie dwóch kadencji
wybudowałby w całości dwie kolejne linie metra o długości ok. 50 km. – Łatwo jest narysować linię na mapie. My podjęliśmy się zadania ambitnego. Nie tylko narysowania prostej linii, ale całego systemu i policzenia, ile to może kosztować. Będziemy w najbliższych dniach dodawali szczegóły – zapowiada kandydat. W najbliższym czasie mają być zaprezentowane konkrety związane z rozwojem sieci tramwajowej.
wiz. tt Rafała Trzaskowskiego