Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Koncepcja Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej

Dalej Wstecz
Data publikacji:
06-03-2013
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Koncepcja Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej
Krystian PietrzakNowy przystanek SKM Szczecin Cmentarz Centralny (ul. Ku Słoń„cu)
Projekt Szczecińskiej Kolej Metropolitalnej (SKM) zakłada utworzenie konkurencyjnego względem innych gałęzi transportu kolejowego połączenia pomiędzy Szczecinem a Goleniowem, Stargardem Szczecińskim, Gryfinem oraz docelowo Policami.. Koncepcja SKM zakłada wydłużenie obecnej siatki połączeń o kilkukilometrowy odcinek pomiędzy stacją Szczecin Główny a Szczecin Niebuszewo (linia kolejowa 406) wraz z uruchomienie na nim kilku przystanków, a docelowo dalsze wydłużenie tej trasy do Polic.

Koncepcja podzielona została na kilka etapów:

Etap 0 - polegający wyłącznie na pilotażowym wydłużeniu przewozów na liniach Goleniów - Szczecin Główny oraz Stargard Szczeciński - Szczecin Główny o niewykorzystywany obecnie do obsługi ruchu pasażerskiego odcinek pomiędzy Szczecinem Głównym a Szczecinem Niebuszewo (linia kolejowa nr 406) wraz z niezbędną modernizacją i uruchomieniem przystanków kolejowych na tym odcinku (Pomorzany, Turzyn, Pogodno, Łękno).

Etap I - ściśle związany z modernizacją i budową nowej infrastruktury kolejowej, w tym: budową drugiego toru na linii 406 pomiędzy Pomorzanami i Turzynem, budową LCS na linii 406, przebudową przystanków kolejowych i ich pełną integracją z transportem publicznym, budową nowych przystanków Szczecin Cmentarz Centralny (ul. Ku Słońcu - wizualizacja nr 1), Szczecin SPNT (ul. Akońska/Niemierzyńska - wizualizacja nr 2), budową zintegrowanego węzła komunikacyjnego Szczecin Niebuszewo. Ponadto przewiduje się budowę zintegrowanych wielogałęziowo węzłów komunikacyjnych w Stargardzie Szczecińskim, Szczecinie Dąbiu, a także budowę parkingów typu Park&Ride i Bike&Ride.

Etap II - polegający na uruchomieniu kolejowego połączenia pasażerskiego pomiędzy Szczecinem a Policami. Dla uruchomienia tego połączenia niezbędne będą m.in.: budowa nowego odcinka linii kolejowej na osiedle Chemik w Policach (ok. 1,2 km - wizualizacja nr 3) oraz modernizacja infrastruktury, urządzeń SRK i przystanków (wraz z systemem Park&Ride i Bike&Ride) na linii 406 na odcinku pomiędzy Szczecinem Niebuszewo a Policami.

Organizacja przedsięwzięcia:

Poszczególne założenia organizacyjne przy projektowaniu SKM ściśle powiązane są z etapami koncepcji:

Etap 0 - uruchomienie przewozów na odcinku pomiędzy Szczecinem Głównym a Szczecinem Niebuszewo.
Założenia etapu - wydłużenie kursowania pociągów w relacji: Szczecin Główny - Stargard Szczeciński i Szczecin Główny - Goleniów o odcinek Szczecin Główny - Szczecin Niebuszewo (około 8 km), przy jednoczesnym zwiększeniu ilości pociągów obsługujących linię Szczecin - Stargard Szczeciński (korekta zwiększająca ilość pociągów w okresach poza szczytami komunikacyjnymi).

Etap I - zwiększenie ilości pociągów obsługujących linie:
  • Szczecin Niebuszewo - Stargard Szczeciński do częstotliwości 15 minut szczyt/30 minut poza szczytem;
  • Szczecin Niebuszewo - Goleniów do częstotliwości 30 minut szczyt/60 minut poza szczytem;
  • Szczecin Główny - Gryfino do częstotliwości 30 minut szczyt/60minut poza szczytem.
Dzięki takiemu rozwiązaniu można będzie uzyskać sześć pociągów/godzinę w szczycie i trzy pociągi/godzinę w pozostałym okresie na miejskim odcinku SKM - Szczecin Niebuszewo - Szczecin Główny - Szczecin Dąbie (wskazany odcinek utworzy quasi kolej miejską).

Etap II - uruchomienie połączeń na linii 406 na odcinku Police - Szczecin Niebuszewo - Szczecin Główny o częstotliwości 15 minut szczyt/30 minut poza szczytem.


Koszty przedsięwzięcia

Koszt uruchomienia SKM według autorów koncepcji to około 510 mln zł, w tym:
  • Etap 0 - wymaga nakładu ok. 5 mln zł na modernizację przystanków pomiędzy Szczecinem Głównym a Szczecinem Niebuszewo;
  • Etap I - to koszt około 285 mln zł, z czego 125 mln planowane jest na część infrastrukturalną, zaś 160 mln na zakup nowego taboru;
  • Etap II - został wyceniony na około 220 mln zł, odpowiednio: 100 mln na modernizację i budowę infrastruktury, 120 mln na zakup taboru.
Co ważne SOM dysponuje już siecią linii kolejowych i poza niewielkimi odcinkami, które wymagają budowy, większość kosztów inwestycji związana jest z modernizacją i dostosowaniem do nowych wymagań odcinków już istniejących.

Podsumowanie

Po zakończeniu etapu II połączenia Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej będzie można dowolnie konfigurować w zależności od aktualnych potrzeb pasażerów i struktury potoków ruchu. W efekcie uruchomienia SKM mieszkańcy Szczecińskiego Obszaru Metropolitalnego (a więc nie tylko samego Szczecina!) uzyskaliby sprawną, cechującą się dużą częstotliwością sieć połączeń pomiędzy najważniejszymi miastami SOM-u oraz pozostałymi, leżącymi w bezpośrednim oddziaływaniu sieci.

Pasażerowie przybywający do Szczecina mogliby wybrać, poza aktualnie istniejącym układem stacyjnym miasta, również inne stacje i przystanki, będące najbliżej destynacji ich podróży lub te najlepiej z nimi skomunikowane. To mogłoby skutkować zmniejszeniem potoków ruchu realizowanych obecnie na trasach miejskiej komunikacji zbiorowej, odciążając jednocześnie tę sieć.

Mieszkańcy Szczecina dzięki wydłużeniu sieci kolejowej oraz zwiększeniu ilości stacji i przystanków na obszarze miasta mogliby użytkować SKM na obszarze Szczecina jako quasi-kolej miejską. Miejski odcinek SKM ze względu na dużą częstotliwość obsługiwanych przez nią składów (w godzinach szczytu co ok. 10 minut) mógłby stanowić alternatywę dla obecnie funkcjonującego na obszarze Szczecina systemu transportu zbiorowego, ale również mógłby być konkurencyjny względem transportu indywidualnego.

Oczywiście sukces SKM uzależniony byłby w znacznym stopniu od pełnej integracji kolei z innymi gałęziami transportu zbiorowego i indywidualnego oraz wprowadzenia rozwiązań taryfowych (np. wspólny bilet, powiązanie z opłatą za parking w systemie Park&Ride), umożliwiających dogodne i optymalne kosztowo planowanie podróży przez potencjalnego pasażera.

Z pełną prezentacją autorskiej koncepcji Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej Józefa Jastrzębskiego, Macieja Sochanowskiego oraz Krystiana Pietrzaka można zapoznać się na stronie szczecińskiego oddziału SITK RR - www.sitkszczecin.org.pl
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Co najmniej 3 lata opóźnienia w realizacji SKM Szczecin

Komunikacja

Co najmniej 3 lata opóźnienia w realizacji SKM Szczecin

Jakub Rösler 20 maja 2023

NIK o klęsce SKM Szczecin

Prawo & Finanse

NIK o klęsce SKM Szczecin

Redakcja/inf. pras. 22 stycznia 2023

SKM Szczecin także do Kołbaskowa. Pod jednym warunkiem

Komunikacja

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Mobilność

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Jakub Rösler 09 listopada 2022

Szczecin. Miejska część przystanku SKM Zdunowo prawie gotowa

Komunikacja

Szczecin. Miejska część przystanku SKM Zdunowo prawie gotowa

Redakcja/inf. pras. 19 października 2022

Zobacz również:

Co najmniej 3 lata opóźnienia w realizacji SKM Szczecin

Komunikacja

Co najmniej 3 lata opóźnienia w realizacji SKM Szczecin

Jakub Rösler 20 maja 2023

NIK o klęsce SKM Szczecin

Prawo & Finanse

NIK o klęsce SKM Szczecin

Redakcja/inf. pras. 22 stycznia 2023

SKM Szczecin także do Kołbaskowa. Pod jednym warunkiem

Komunikacja

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Mobilność

SKM Szczecin raczej nie dojedzie do Trzebieży

Jakub Rösler 09 listopada 2022

Szczecin. Miejska część przystanku SKM Zdunowo prawie gotowa

Komunikacja

Szczecin. Miejska część przystanku SKM Zdunowo prawie gotowa

Redakcja/inf. pras. 19 października 2022

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5