Partnerzy serwisu:
Mobilność

Koniec aut na minuty. Panek zawiesza usługę. „Nie przyjęła się tak, jak zakładano”

Dalej Wstecz
Autor:

GR

Data publikacji:
19-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
19-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

MOBILNOŚĆ
Koniec aut na minuty. Panek zawiesza usługę. „Nie przyjęła się tak, jak zakładano”
fot. Panek
Tylko do 28 marca będzie można korzystać z car sharingu oferowanego przez Panek. Jako kluczowe powody odejścia od usługi współdzielenia pojazdów na minuty zarząd podaje m.in. bardzo wysokie szkody związane z nieprawidłowym użytkowaniem pojazdów, brak ulg dla operatorów czy bardzo wysokie koszty ubezpieczeń pojazdów współdzielonych.

Usługa Panek CarSharing została udostępniona w lipcu 2017 roku. Początkowo w Warszawie, a potem w 250 innych miastach użytkownicy mogli współdzielić nawet 2700 samochodów. W całej historii funkcjonowania usługi ponad milion klientów przejechało niemal 200 milionów kilometrów. Przychody firmy w tej kategorii zaczęły maleć od czasu pandemii COVID-19.

Zarząd Panek już w zeszłym roku zaczął analizować zawieszenie car sharingu. Jako jeden z głównych powodów firma wskazuje na wysokie szkody wyrządzane przez użytkowników tej usługi. Dodatkowe koszty ponoszone przez firmę, związane m.in. z uszkodzeniem pojazdów czy kradzieżami wyposażenia, w przeliczeniu na jeden samochód wynosiły w wybranych miesiącach nawet ok. 3000 złotych (przy flocie 2700 samochodów w szczytowym momencie funkcjonowania Panek CarSharing).

- Temu zaś towarzyszyły z jednej strony wyższe niż dla tradycyjnego najmu stawki ubezpieczeń, a z drugiej trudność w udowodnieniu klientom winy przy powstałej szkodzie. Istotną rolę w zawieszeniu car sharingu miał również brak ulg w strefach płatnego parkowania dla firm prowadzących tę działalność (koszty parkowania każdego pojazdu w 100 proc. ponosił operator). Dodatkowym czynnikiem były wysokie ceny paliwa, którego zakupu dokonuje operator usługi oraz wzrost stóp procentowych, zwiększający koszty utrzymania floty - czytamy w komunikacie prasowym.

Car sharing nie przyjął się w Polsce tak, jak zakładano

Jak wskazują przedstawiciele Panek, trudna sytuacja w branży dotknęła zdecydowaną większość firm oferujących współdzielenie pojazdów w Polsce. Z kilkunastu firm działających przed 2022 rokiem, w obecnym tylko trzech operatorów (w tym Panek) pozostało aktywnych, przy czym największy z nich ograniczył liczbę dostępnych samochodów, a kolejny zmienił mocno model biznesowy i pozostawił w usłudze car sharing niewielką liczbę pojazdów.

Od ponad pięciu lat żaden nowy operator nie zdecydował się na otwarcie usługi współdzielenia pojazdów w Polsce. Wg przedstawicieli firmy podobnie sytuacja ma się na rynku globalnym. W ostatnich latach nie pojawił się żaden nowy operator z zauważalną liczbą samochodów, który realnie zmieniłby obraz rynku. Operatorzy redukują liczbę pojazdów bądź zamykają swoje biznesy.

„Dziękujemy wszystkim, którzy przez ostatnie lata korzystali z naszej usługi Panek CarSharing. To dla nas trudny moment, bo od wielu lat idea współdzielenia była nam szczególnie bliska i z tym zakresem działalności wiązaliśmy duże nadzieje. Niestety nie przełożyły się one na realia biznesowe. Dla dobra spółki i klientów planujemy więc skupić się na tym obszarze biznesu, w którym rozpoczęliśmy działalność już ponad 25 lat temu, a więc wynajmie samochodów na doby i powiązanych z tą działalnością dodatkowych usługach.” - mówi Maciej Panek, prezes Panek S.A.

Przyszłość? Panek będzie koncentrował się na pierwotnej działalności

Mowa o Panek Rent a Car, usłudze dobowego wynajmu samochodów oraz usługach towarzyszących tej aktywności - przede wszystkim wynajmie samochodów na lotniskach, ale także najmie długoterminowym, podwykonawstwie w zakresie dostarczania aut zastępczych dla dilerów różnych marek czy współpracy z branżą hotelarską, gdzie samochody spod marki Panek wypożyczane są, za pośrednictwem hoteli, ich gościom.

Panek oferuje obecnie usługi wynajmu dobowego aut w Polsce, Austrii, na Litwie, Łotwie i na Słowacji. Od lutego 2024 roku spółka znajduje się w restrukturyzacji, której celem jest poprawa jej sytuacji finansowej.

Perspektywy dla rynku wynajmu dobowego samochodów wyglądają obiecująco. Według raportu „Car Rental Global Market Report 2025” firmy badawczej The Business Research Company, światowy rynek usług wynajmu samochodów ma rosnąć średnio o 4,9 proc. rocznie do 2029 roku. Motorem napędowym dla branży mają być m.in. najem on-demand dostępny dla klientów w dowolnym miejscu, co technicznie umożliwić mają funkcjonalne aplikacje.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Jaka przyszłość PKP Mobility?

Komunikacja

Jaka przyszłość PKP Mobility?

Jakub Rösler 05 sierpnia 2021

Panek podnosi ceny wynajmu aut na minuty, ale jest coś na otarcie łez

Mobilność

Traficar ucieka z Warszawy i inwestuje w prąd

Mobilność

Traficar ucieka z Warszawy i inwestuje w prąd

Bartłomiej Derski, Wysokie Napięcie 31 maja 2019

Zobacz również:

Jaka przyszłość PKP Mobility?

Komunikacja

Jaka przyszłość PKP Mobility?

Jakub Rösler 05 sierpnia 2021

Panek podnosi ceny wynajmu aut na minuty, ale jest coś na otarcie łez

Mobilność

Traficar ucieka z Warszawy i inwestuje w prąd

Mobilność

Traficar ucieka z Warszawy i inwestuje w prąd

Bartłomiej Derski, Wysokie Napięcie 31 maja 2019

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5