Wraz z końcem roku działalność przewozową zakończy PKS Wałcz. Zachodniopomorski przewoźnik obsługuje także tereny północnej Wielkopolski. Spółka zostanie wkrótce formalnie zlikwidowana, co postawi mieszkańców powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego w jeszcze trudniejszej sytuacji transportowej niż obecnie. Samorząd Województwa Wielkopolskiego dostrzega ryzyko pogłębienia się wykluczenia komunikacyjnego, lecz nadal nie chce uruchamiać wojewódzkich autobusów.
Po niedawnym
zawieszeniu ostatnich kursów PKS Radom z rynku transportu autobusowego poza większymi miastami znika kolejny przewoźnik wywodzący się z dawnej Krajowej Państwowej Komunikacji Samochodowej. Tylko do końca roku swoje linie regularne będzie obsługiwać Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Wałczu. Firma pozostaje formalnie w stanie likwidacji i wkrótce zostanie całkowicie zamknięta.
Województwo zachęca innych przewoźników do przejmowania linii Wałecki PKS obsługiwał połączenia na terenie dwóch województw – zachodniopomorskiego i wielkopolskiego. – W związku z perspektywą problemów komunikacyjnych, a wręcz wykluczenia komunikacyjnego mieszkańców powiatu czarnkowsko-trzcianeckiego poinformowaliśmy organizatorów publicznego transportu zbiorowego oraz przewoźników z okolic tego powiatu o konieczności weryfikacji możliwości obsługi od 2023 r. bardzo istotnych z punktu widzenia społeczności lokalnej linii komunikacyjnych po PKS – mówi Robert Pilarczyk, dyrektor Departamentu Transportu w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego. Samo województwo
nie planuje natomiast samodzielnie zlecać realizacji kursów. Likwidowany PKS jeszcze przez kilka tygodni będzie obsługiwał 27 linii na terenie województwa wielkopolskiego. Dwie z nich mają charakter międzypowiatowy, ale nie międzywojewódzki: Czarnków – Chodzież i Czarnków – Ludomy – Ryczywół – Czarnków. – Z naszych informacji wynika, że większość linii po PKS zostanie przejęta przez innych przewoźników drogowych – twierdzi nasz rozmówca. Dodaje, że aktualnie toczy się pięć postępowań administracyjnych dotyczących zezwoleń na wykonywanie przewozów na liniach obejmujących dwa powiaty, w tym powiat czarnkowsko-trzcianecki.
Są pociągi. Ale czym dotrzeć na najbliższy dworzec? Przedstawiciel UMWW wskazuje, że samorząd szczebla regionalnego zapewnia obsługę komunikacyjną powiatu poprzez zlecanie kursów na liniach kolejowych go okalających. Chodzi tu o odcinki z Poznania do Krzyża przez Wronki oraz do Szczecinka przez Piłę, a także z Piły do Krzyża. Dojazd do nich ma pozostawać w gestii powiatu i gmin. Za komunikację w regionie wałeckim odpowiada zaś województwo zachodniopomorskie.
Proces likwidacji kolejnych PKS-ów trwa. Zamykanie kolejnych spółek dowodzi, że podjęte dotychczas kroki w celu zapobieżenia demontażu systemu komunikacyjnego na obszarach wiejskich i w małych miastach nie są wystarczające. W przyszłym roku możemy więc spodziewać się dalszych zawieszeń przewozów, i to w sytuacji
notowania przez kolej najwyższych od dawna wyników frekwencji.