Choć łódzki PKS nie prowadzi już działalności przewozowej, funkcjonuje kilka połączeń wywodzących się z oferty tej spółki. Właśnie zniknęło jedno z nich – linia wiodąca do wielkopolskiego Koła. Ma to związek z niewielkim zainteresowaniem podróżnych.
Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Łodzi wbrew swojej nazwie od trzech lat nie prowadzi już działalności przewozowej. Firma zarządza natomiast wciąż swoimi nieruchomościami, w tym dworcami Kaliskim i Północnym wraz ze stojącymi na ich terenie supermarketem czy gmachem Urzędu Miasta Łodzi. W 2021 r. zlikwidowana została ostatnia linia regularna – do Olesna w północnej części województwa opolskiego.
Niska frekwencja nie uzasadniała utrzymywania kursu
Kilka miesięcy wcześniej PKS przestał natomiast obsługiwać jedyną parę kursów Łódź – Koło – Łódź. Nie zniknęła ona jednak wówczas całkowicie z rozkładu jazdy, bo jej realizację przejął mały przewoźnik Blue Trans z Kolonii Byczyna. Ten zrezygnował niedawno z dalszego utrzymywania połączenia. Nie realizuje on także przewozów na drugiej z przejętych linii – z Łodzi do Poddębic.
– Przedsiębiorca obsługujący dotąd komercyjne przewozy autobusowe na linii z Łodzi do Koła przez Grabów zrezygnował ze świadczenia usług na tej trasie – potwierdza Wydział Prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Samorząd, który odpowiada za wydawanie zezwoleń dla przewoźników obsługujących połączenia niedotowane, stwierdza, że przyczyną likwidacji linii było niewielkie zainteresowanie pasażerów. Zgodnie z informacjami urzędu zapełnienie autobusów miało być skrajnie niskie i osiągało poziom 1 – 2 osób na kurs.
Sytuacja w regionie raczej się poprawia
Do naszej redakcji docierają jednak sygnały od mieszkańców okolic Grabowa, którzy wskazują na istotne pogorszenie ich sytuacji komunikacyjnej związane m.in. z likwidacją jedynego bezpośredniego połączenia z Łodzią. – Zorganizowaliśmy przewozy drogowe i kolejowe łączące m.in. Łęczycę z Łodzią. Natomiast gmina Grabów jest skomunikowana z miastem powiatowym Łęczyca za pośrednictwem przewozów komercyjnych obsługiwanych przez firmę Ewel-Bus – odpowiada UMWŁ. Mowa tu o przewoźniku pełniącym znaczącą rolę w rejonie Łęczycy, a także w okolicach Płocka.
Samorząd podkreśla, że nie można obecnie mówić o trendzie likwidacji autobusowych połączeń komercyjnych o zasięgu regionalnym. Od 1 stycznia zeszłego roku do początku kwietnia 2024 r. przewoźnicy zrezygnowali z obsługi 35 linii. – W tym samym okresie zostały uruchomione 72 nowe linie komunikacyjne w przewozach komercyjnych – usłyszeliśmy.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.