Samorząd planuje budowę centrum przesiadkowego przy nowym przystanku kolejowym. Do autobusów miejskich będzie można więc przesiąść się z pociągów regionalnych, ale nie dalekobieżnych. Te zatrzymują się bowiem na oddalonej stacji Koniecpol.
W 2022 r. PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiedziały budowę nowego przystanku kolejowego Koniecpol Centrum. Inwestycja realizowana w ramach rządowego programu przystankowego na lata 2021 – 2025 miała w założeniach skrócić drogę do pociągu z obszaru śródmiejskiego. Obiekt został otwarty w czerwcu 2023 r. i aktualnie zatrzymują się tam pociągi Regio z Częstochowy do Kielc.
Miasto nie ma gruntów przy głównej stacji
Swoistym uzupełnieniem tej inwestycji ma być zapowiedziana właśnie budowa autobusowego centrum przesiadkowego. W związku z jego lokalizacją przy nowym przystanku, a nie przy stacji kolejowej Koniecpol, nie będzie ono obejmować kolejowych połączeń dalekobieżnych PKP Intercity, którym nie wyznaczono postojów w Koniecpolu Centrum. – W zamyśle lokalizacja przedsięwzięcia, jakim jest budowa centrum przesiadkowego, jest istotna ze względu na integrację wszystkich możliwych publicznych środków transportu – przyznaje Urząd Miasta i Gminy Koniecpol. Zlokalizowanie węzła przy dworcu znajdującym się na ul. Kolejowej ma być jednak niemożliwe z uwagi na to, że gmina nie dysponuje tam gruntami.
Wobec tego magistrat postanowił wykorzystać możliwość integracji autobusów z koleją przy nowym przystanku. – Projekt ma na celu poprawę powiązań transportowych poprzez ich przywrócenie, rozbudowę, modernizację i zarządzanie infrastrukturą wzmacniającą dostępność i spójność regionu – opisuje samorząd. Planowana jest integracja węzła przesiadkowego z rynkiem, a dojazd do pociągów ma być ułatwiony nie tylko dla pasażerów komunikacji zbiorowej, ale i kierowców. Zakładana jest bowiem budowa 60 miejsc parkingowych.
Otwarcie węzła za ok. dwa lata
Powstać ma także inteligentny system transportowy (ITS), dzięki czemu możliwe ma stać się spójne prezentowanie danych rozkładowych dotyczących wszystkich środków transportu w kanałach dynamicznej informacji pasażerskiej. – Inwestycja obejmuje też budowę całego układu drogowego centrum przesiadkowego, w skład którego wchodzą wjazd i wyjazd z drogi wojewódzkiej, jezdnia manewrowa, miejsce zatrzymań pojazdów komunikacji zbiorowej, parking Park and Ride, w tym stanowiska dla niepełnosprawnych, i ciągi piesze – usłyszeliśmy. W pobliżu stanąć mają sanitariaty, wiata ze stojakami rowerowymi (10 stanowisk) czy punkt do samodzielnej naprawy rowerów.
Ważnym elementem prac ma być budowa przepustu nad ciekiem, który rozdziela działki przeznaczone pod budowę centrum. – Termin rozpoczęcia projektu planowany jest na rok 2025 – wskazuje UMiG. Oddanie centrum do użytku ma zaś nastąpić w roku 2026. Samorząd liczy na 85-procentowe wsparcie z regionalnych funduszy UE.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.