Od przyszłego roku Wartę w Koninie będzie można przekroczyć tramwajem wodnym. Wehikuł zbudowany przez tamtejszy PKS jest pierwszym z trzech planowanych, a spółka myśli o produkcji podobnych dla innych miast.
Koszt tramwaju, który powstał w warsztacie PKS Konin to ok. 200 tys. zł. Miał wypłynąć na rzekę już w tym roku – zaprezentowano go podczas konferencji w lipcu – ale niski stan Warty spowodował, ze ostatecznie zwodowano go dopiero w zeszłym tygodniu. W przyszłym roku ma łączyć Budynek Usług Publicznych na Bulwarze z pomostem przy amfiteatrze.
Tramwaj wodny pomieści 12 pasażerów i dwóch członków załogi. Ma 13,5 metra długości i 3,5 metra szerokości. Jest zbudowany na wzór katamaranu. Napędza go silnik o mocy 50 KM, który pozwala na rozpędzenie jednostki do prędkości 15 km/h.
– Do tej pory Konin był od Warty odwrócony. To się zaczęło zmieniać po wybudowaniu bulwaru. Teraz chcemy uczynić krok dalej i skomunikować starówkę z drugą częścią miasta. Tramwaj będzie też spełniał rolę turystyczną, bo będzie nim można przepłynąć do ośrodka wypoczynkowego i na plażę – tłumaczy prezydent Konina Józef Nowicki, cytowany przez portalsamorzadowy.pl.
Nie są jeszcze znane ceny biletów na koniński tramwaj. Zostaną ustalone przed uruchomieniem usługi na wiosnę przyszłego roku.
Nowicki przyznaje, że tramwajem interesują się inne polskie miasta. Liczy, że dla PKS może stać się towarem eksportowym. Zaznacza jednak, że prototyp został zbudowany „po kosztach” a kolejne jednostki, które ewentualnie powstaną w Koninie mogą kosztować więcej.
Zapraszamy na IV Kongres Transportu Publicznego, który odbędzie się w Warszawie w dniach 19-20 października 2015 roku. Wśród poruszanych tematów znajdzie się między innymi mobilność Polaków, technologie służące mobilności oraz kwestie planowania i realizacji celów rozwoju miast.
Więcej informacji o Kongresie znajdziesz tutaj.