MZK Konin, po testach i najmie autobusu wodorowego, rozpisuje przetarg na zakup pojazdu. Chodzi jednak o pojazd fabrycznie nowy, a nie odkupienie jeżdżącego tam Solarisa.
Zamawiający oczekuje pojazdu o długości 11,5-12,5 m. Pojazd ma być fabrycznie nowy – czyli taki, który został wyprodukowany nie dalej niż w ciągu sześciu miesięcy przed dostawą, a jego przebieg nie przekracza sześciu miesięcy. Musi to być pojazd dopuszczony do ruchu (z homologacją).
Autobus ma być niskopodłogowy, z wejściem na wysokości maks. 340 mm. Pojazd ma pomieścić min. 75 osób, z czego co najmniej 28 na miejscach siedzących. Przewidziano jedno miejsce na wózek. Oczekiwany jest układ drzwi 2-2-2, wszystkie otwierane do wewnątrz. Wymagane są ogrzewanie z nagrzewnicami i konwektorami, klimatyzacja, uchylne okna, monitoring, kasowniki, tablice LED i LCD.
Wymagane są silnik umieszczony centralnie lub silniki elektryczne umieszczone w osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej min.150 kW – z ograniczeniem prędkości do 60 km/h (z możliwością późniejszej zmiany przez MZK), bateria litowo-jonowa, o pojemności co najmniej 29,0 kWh z gniazdem plug-in, ogniwo paliwowe zamontowane na dachu o mocy min. 70 kW netto.
Termin składania ofert mija 15 grudnia. O wyborze zdecydują cena (80%) oraz warunki techniczno-eksploatacyjne (20%). Szacowana wartość zamówienia to 696 tys. euro. Zakup jest dofinansowany ze środków unijnych. Dostawy mają zostać zrealizowane do końca listopada 2023 r.
Od lipca tego roku Konin
eksploatuje już autobus wodorowy Solarisa. Okres dzierżawy obejmuje cztery lata. Niedawno na testach
był też NesoBus.