Wielkopolski Konin dalej inwestuje w autobusy wodorowe. Miasto ogłosiło właśnie przetarg na dostawę 10 takich autobusów. 5 z nich to pojazdy 12-metrowe, natomiast pięć kolejnych to autobusy przegubowe, 18-metrowe. Samorząd chce dofinansować zamówienie z programu Zielony Transport Publiczny.
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie właśnie rozpisał postępowanie przetargowe na dostawę fabrycznie nowych autobusów wodorowych, które mają zostać dofinansowane z programu Zielony Transport Publiczny.
Przewoźnik kupuje 10 pojazdów, z czego pięć autobusów to pojazd 12-metrowe natomiast pięć pozostałych to autobusy przegubowe, 18-metrowe. Długość autobusów klasy Maxi ma mieścić się w przedziale 11,5-12,5, a autobusy mają zabierać na pokład minimum 80 pasażerów, z czego co najmniej 28 na miejscach siedzących. 10 z tych miejsc ma być dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi.
Napęd zapewni silnik centralny lub silniki zamontowane w osi napędowej o mocy szczytowej nie mniejszej niż 200 kW. Bateria autobusu ma mieć pojemność co najmniej 29 kWh i ma być ładowana przewodowo, poprzez złącze plug-in. Autobusy będą klimatyzowane i ogrzewane. Pojawią się porty USB do ładowania urządzeń mobilnych przez pasażerów, a także jedno miejsce na wózek inwalidzki lub dziecięcy. Pojazdy mają być w pełni niskopodłogowe, z wysokością podłogi, która nie przekroczy 34 centymetrów licząc od ziemi. Układ drzwi to 2-2-2.
Zbiorniki na wodór mają mieścić co najmniej 1400 litrów tego paliwa a całkowity czas tankowania zbiornika ma wynosić od 10 do 12 minut. Ogniwo wodorowe ma mieć moc co najmniej 70 kW. MZK chce, aby autobusy zużywały maksymalnie 6 kilogramów wodoru na 100 przejechanych kilometrów.
Długość autobusów przegubowych ma mieścić się w przedziale 17,5-18,5 metra. Pojazdy mają być w pełni niskopodłogowe oraz mają mieścić minimum 135 pasażerów, z czego co najmniej 38 osób na siedząco. Podobnie jak w przypadku autobusów 12-metrowych, także tutaj założono silnik centralny lub silniki w osi o mocy minimum 200 kW. W przypadku autobusów przegubowych założono, że bateria autobusu ma mieć co najmniej 58 kWh i także ma być ładowana poprzez złącze plug-in.
Drzwi w układzie 2-2-2-2. W przypadku “przegubowców” założono, że zbiorniki na paliwo wodorowe mają mieścić co najmniej 2200 litrów wodoru a całkowity czas na ładowanie zbiorników to od 15 do 20 minut. Ogniwo wodorowe ma mieć moc co najmniej 95 kW, a autobusy mają zużywać maksymalnie 10 kilogramów na 100 przejechanych kilometrów. Pozostałe wymagania są identyczne lub bardzo podobne jak w 12-metrowych autobusach.
Dostawę autobusów 12-metrowych podzielono na dwie części. Trzy pierwsze autobusy z tego zamówienia mają przyjechać do zamawiającego do końca tego roku, natomiast dwa pozostałe końca przyszłego roku. W przypadku autobusów przegubowych określono termin ich dostawy na 30 czerwca 2026 roku.
W pierwszej jak i w drugiej części przetargu mogą wziąć udział wykonawcy, którzy wykażą, że w ciągu trzech ostatnich lat wykonali co najmniej jedną dostawę obejmującą minimum 2 fabrycznie nowe, niskopodłogowe, jednoczłonowe autobusy klasy maxi z ogniwem wodorowym lub też co najmniej dwa zamówienia opiewające na dostawę minimum jednego autobusu wodorowego (12-metrowego, fabrycznie nowego i w pełni z niską podłogą) każda.
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 60%, warunki techniczno-eksploatacyjne - 20% oraz termin dostawy - 20%.
Przypomnijmy, że Konin był pierwszym polskim miastem, gdzie autobus wodorowy
kursował w regularnym, codziennym ruchu.