MZK Konin chce zbudować zupełnie nową zajezdnię autobusową, zdolną obsługiwać także autobusy wodorowe. Przewoźnik planuje budowę miejsc postojowych dla 70 autobusów a także nową halę serwisową. Na zajezdni powstanie też instalacja do produkcji oraz tankowania wodoru.
Miejski Zakład Komunikacji w Koninie właśnie rozpisał przetarg na budowę nowej zajezdni autobusowej wraz ze stacją tankowania wodoru. Zadanie jest prowadzone w formule zaprojektuj i wybuduj.
Przedmiotem zamówienia jest budowa dwu- lub trzykondygnacyjnego budynku zajezdni wraz z częścią biurową. Część hali do obsługi autobusów ma zostać dostosowana do serwisowania autobusów wodorowych. Przewoźnik użytkuje jeden taki autobus i właśnie
rozpisał przetarg na dostawę 10 kolejnych. W budynku obsługi pojazdów znajdzie się również myjnia oraz centralny odkurzacz.
W ramach inwestycji powstaną też miejsca parkingowe dla autobusów w liczbie 70. Założono wykonanie 56 stanowisk dla autobusów 12-metrowych oraz 14 dla autobusów przegubowych. W późniejszym etapie inwestycja ma uwzględnić parkowanie taboru z podziałem na rodzaj zasilania. Miejsca parkingowe zostaną ulokowane w dwóch różnych miejscach zajezdni. Na dachu budynku zajezdni oraz na dachu stacji ładowania elektrobusów zostaną ulokowane panele fotowoltaiczne.
Wśród zadań do realizacji założono też budowę zadaszonej stacji ładowania elektrobusów, wyposażonej w trzy podwójne pantografowe ładowarki zdolne ładować jednocześnie sześć autobusów 18-metrowych. Przy budowie stacji mają zostać wykorzystane obecne ładowarki należące do MZK, które są zlokalizowane na terenie obecnej zajezdni. Na zajezdni powstaną też dwa podwójne zadaszone stanowiska tankowania wodoru, umożliwiające łączne tankowanie 4 autobusów jednocześnie. MZK będzie sam produkował wodór dzięki elektrolizerom. Wraz z nimi mają powstać też magazyny o łącznej pojemności 1 tony wodoru.
Zgodnie z zapisami przetargowymi MZK Konin zakłada, że w codziennym użytkowaniu będzie około 10 autobusów wodorowych, co przełoży się na dzienne zapotrzebowanie na produkcję wodoru w przedziale 127,5 - 150 kilogramów. MZK zakłada też, że dzienna produkcja wodoru będzie zależna od parametrów pracy instalacji fotowoltaicznej, przez co zamawiający zakłada dostosowywanie dziennej pracy przewozowej i liczby autobusów w ruchu do ilości produkowanego wodoru.
Zajezdnia zostanie ulokowana w nowym miejscu, w pobliżu jeziora Turkusowego, pomiędzy ulicą Brunatną a planowanym przebiegiem obwodnicy Konina
Gotowa baza ma zostać wykonana do 15 listopada 2027 roku. Projekt ma zostać dofinansowany ze środków unijnych z Funduszu Sprawiedliwej Transformacji, jako część większego projektu związanego z mobilnością miejską.