MZK Konin, po testach i najmie autobusu wodorowego, rozpisuje przetarg na zakup nowego pojazdu. O zamówienie ubiegają się trzy firmy.
Zamawiający oczekuje pojazdu o długości 11,5-12,5 m. Pojazd ma być fabrycznie nowy – czyli taki, który został wyprodukowany nie wcześniej niż w ciągu sześciu miesięcy przed dostawą, a jego przebieg nie przekracza sześciu miesięcy. Musi to być pojazd dopuszczony do ruchu (z homologacją).
Autobus ma być niskopodłogowy, z wejściem na wysokości maks. 340 mm. Pojazd ma pomieścić min. 75 osób, z czego co najmniej 28 na miejscach siedzących. Przewidziano jedno miejsce na wózek. Oczekiwany jest układ drzwi 2-2-2, wszystkie otwierane do wewnątrz. Wymagane są ogrzewanie z nagrzewnicami i konwektorami, klimatyzacja, uchylne okna, monitoring, kasowniki, tablice LED i LCD.
Wymagane są silnik umieszczony centralnie lub silniki elektryczne umieszczone w osi napędowej o sumarycznej mocy szczytowej min.150 kW – z ograniczeniem prędkości do 60 km/h (z możliwością późniejszej zmiany przez MZK), bateria litowo-jonowa, o pojemności co najmniej 29,0 kWh z gniazdem plug-in, ogniwo paliwowe zamontowane na dachu o mocy min. 70 kW netto.
Dzisiaj (30 stycznia) minął termin składania ofert. Wystartowały trzy podmioty. PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, znajdujący się w Grupie Polsat i oferujący NesoBusa, zaproponował 3,598 mln zł brutto. Solaris proponuje 3,675 mln zł, a Arthur Bus – 3,702 mln zł. Wszystkie oferty mieszczą się więc w budżecie określonym na kwotę 3,813 mln zł.
O wyborze zdecydują cena (80%) oraz warunki techniczno-eksploatacyjne (20%). Pod uwagę brane będą szkielet nadwozia i podwozia, podział szyby czołowej, oświetlenie zewnętrzne, zawieszenie osi przedniej, podatność obsługowa poszycia bocznego, rodzaj silnika trakcyjnego (preferowany autobus wyposażony w napęd z silnikami elektrycznymi asynchronicznymi umieszczonymi w osi napędowej). Zakup jest dofinansowany ze środków unijnych. Dostawy mają zostać zrealizowane do końca listopada 2023 r.
Od lipca Konin
eksploatuje już autobus wodorowy Solarisa. Okres dzierżawy obejmuje cztery lata. Niedawno na testach
był też NesoBus.