Podłódzkie miasto chciałoby zwiększenia częstotliwości linii łączących je ze stolicą aglomeracji. Chodzi tu zarówno o tramwajowe połączenie 43A/43B, jak i o nową linię autobusową oznaczoną symbolem 94. Na razie trwa jednak analiza możliwości budżetowych miasta. Nie jest też jasne, na jak duże rozszerzenie oferty pozwala aktualny stan taborowy przewoźnika, łódzkiego MPK.
Jak poinformowały władze Konstantynowa Łódzkiego, miasto chce zwiększenia częstotliwości kursowania tramwaju na międzygminnej linii do Łodzi. Choć na razie samorząd nie przedstawia konkretnego rozkładu jazdy, wiadomo już, że zmiany w organizacji ruchu miałyby być znaczące. Objęłyby bowiem nie tylko połaczenia dzienne, ale i linię nocną. N9, które jest obecnie uruchamiane tylko w dwie noce weekendowe, miałoby kursować przez cały tydzień.
– W ostatnim czasie odbyły się spotkania radnych i burmistrza z mieszkańcami, podczas których szeroko omawiany był temat komunikacji. Potrzeby zwiększenia częstotliwości w dzień czy uruchomienia linii N9 w dni robocze zgłosili mieszkańcy – tłumaczy Kacper Demko, kierownik Gminnego Centrum Informacji Konstantynowa Łódzkiego. – Kolejnym etapem działań jest teraz określenie możliwości finansowych gminy oraz logistycznych ze strony przewoźnika [łódzkiego MPK] – dodaje nasz rozmówca.
Czy nowa linia autobusowa to sukces samorządu? Konstantynów Łódzki przygotowuje się także do zwiększenia liczby kursów nowej autobusowej linii 94. Połączenie zostało uruchomione w kwietniu tego roku, kiedy wchodziła w życie duża reforma komunikacyjna organizowana przez Urząd Miasta Łodzi. Zapewnia ono skomunikowanie satelickiego miasta z łódzkim osiedlem Retkinia, a także – a może przede wszystkim – z leżącą za osiedlem Smulsko strefą przemysłową. Obecnie realizowane jest dziesięć par kursów dziennie w dni robocze, sześć par w soboty, a cztery w niedziele.
Plany wzmocnienia obsługi na tej trasie mogą świadczyć o sukcesie organizacji nowej linii, choć GCI nie odpowiedziało nam wprost na pytanie o to, jak duże jest zainteresowanie uruchomionymi przed kilkoma miesiącami kursami. – Burmistrz Henryk Brzyszcz temat transportu publicznego dla mieszkańców zna i traktuje priorytetowo – zapewnił nas jedynie Kacper Demko. – O wszystkich ustaleniach będziemy informować na bieżąco – dodał.
Najpierw poprawa rozkładu jazdy, a potem modernizacja torów?Przypomnijmy, że samorząd Konstantynowa chciałby docelowo nie tylko zwiększyć liczbę kursów tramwajowych, ale i
wyremontować torowisko tam, gdzie jego stan wymaga szerokich prac naprawczych. Władze liczą na środki z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego, które pozwoliłyby przeprowadzić modernizację 1,5-kilometrowego fragmentu trasy. Wydaje się, że szanse na pozyskanie funduszy są znaczące, bo projekt znalazł się już na liście podstawowej inwestycji realizowanych w trybie pozakonkursowym. Nie są na razie jednak znane szczegóły przedsięwzięcia, w tym lokalizacja zaplanowanych wstępnie robót.