Władze Konstantynowa Łódzkiego przygotowują wniosek dotyczący inwestycji tramwajowej na linii do trójkąta manewrowego Plac Wolności. Dokumentacja powinna być gotowa w ciągu nieco ponad miesiąca, a kolejne pół roku przyniesie najprawdopodobniej odpowiedź na pytanie o powodzenie starań samorządu. Gmina nie ma natomiast konkretnych planów dotyczących swojej części linii lutomierskiej, którą chciałby wyremontować wójt Lutomierska.
Wciąż nie jest pewna przyszłość większości tramwajowych linii podmiejskich funkcjonujących w aglomeracji łódzkiej. W relatywnie najlepszym stanie technicznym znajduje się obecnie trasa do Konstantynowa Łódzkiego, ale i ona wymaga przynajmniej częściowego remontu. Zgodnie z
deklaracjami z kwietnia prace na łódzkim odcinku trasy zaplanował już wstępnie Zarząd Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.
Konstantynów złoży wniosek do RPO w przyszłym miesiącu Władze Konstantynowa Łódzkiego przygotowują się natomiast do złożenia wniosku o dofinansowanie inwestycji ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego. Miałyby one pochodzić z puli przeznaczonej na instrument Zintegrowane Inwestycje Terytorialne. – Wniosek jest w trakcie opracowywania i złożymy go do końca czerwca – zapewnia nas Kacper Demko z Gminnego Centrum Informacji w Konstantynowie Łódzkim.
– Projekt obejmuje wymianę trakcji tramwajowej [sieci trakcyjnej – dop. kf] na odcinku ok. 4,15 km od granicy z Łodzią (ul. Przygraniczna) do pl. Wolności w Konstantynowie Łódzkim [gdzie znajduje się trójkąt manewrowy, na którym zawracają tramwaje linii 43A] oraz wymianę torowiska na odcinku ok. 2,3 km od ul. Przygranicznej do ul. Krótkiej w Konstantynowie – wskazuje przedstawiciel lokalnego samorządu. – Decyzje o otrzymaniu środków, jeżeli wszystko pójdzie po naszej myśli, poznamy do końca roku – dodał.
Co dalej z linią lutomierską? Planowany remont nie rozwiąże jednak sprawy trudności eksploatacyjnych na linii lutomierskiej. Z powodu złego stanu infrastruktury w zeszłym roku doszło tam już raz do wielomiesięcznego wstrzymania ruchu, a MPK-Łódź wskazuje, że wciąż istnieje realne ryzyko ponownego zawieszenia przewozów. Niedawno Urząd Gminy w Lutomiersku
poinformował o możliwości zdobycia znaczących środków na przeprowadzenie kompleksowego remontu torowiska na terenie podległym samorządowi. Pieniądze miałyby pochodzić – podobnie jak w przypadku projektu konstantynowskiego – z funduszy RPO zarządzanych przez stowarzyszenie Łódzki Obszar Metropolitalny (w ramach ZIT).
W świetle wstępnych założeń władz Lutomierska zapytaliśmy władze Konstantynowa Łódzkiego o plany dotyczące inwestycji na konstantynowskiej części trasy wybiegającej z miejscowości na zachód. Gminne Centrum Informacji nie wskazało jednak na konkretne źródła finansowania inwestycji. Przypomnijmy, że zgodnie z
wcześniejszym stanowiskiem samorządu obecnie utrzymywana jest przejezdność torów na linii 43, a jej los nie jest aktualnie bezpośrednio zagrożony.