Jak potwierdziła instytucja tworząca nową strategię ZIT, miasto Konstantynów Łódzki nie złożyło dokumentów niezbędnych do ubiegania się z tego źródła o unijne dofinansowanie na remont linii tramwajowej do Lutomierska. Samorząd nie zadeklarował póki co także zamiaru pozyskania funduszy z innego programu. Czy przekreśli to starania sąsiedniego Lutomierska?
Na początku roku gmina Lutomiersk poinformowała o rozpoczęciu procedury ubiegania się o środki unijne na modernizację zamkniętej w 2019 r. linii tramwajowej 43B na odcinku z Konstantynowa Łódzkiego do Lutomierska. Samorząd złożył pierwsze dokumenty do stowarzyszenia Łódzki Obszar Metropolitalny, które przygotowuje nową strategię Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Ujęte w niej projekty będą następnie zgłoszone do dofinansowania z Funduszy Europejskich dla Łódzkiego.
Tylko dwa wnioski ws. linii podmiejskich
Aby przedsięwzięcie miało szanse powodzenia, kompleksowy remont swojego odcinka trasy musiałaby zaplanować także sąsiednia gmina Konstantynów Łódzki. Naprawy wymaga tam fragment od trójkąta manewrowego do granicy administracyjnej – torowisko w kierunku Łodzi zostało zmodernizowane dzięki środkom z poprzedniej perspektywy finansowej UE, a ruch po nim ma zostać przywrócony w lipcu. Wówczas zakończą się opóźnione prace prowadzone na terenie Łodzi.
Konstantynowskie władze nie zdecydowały się jednak na złożenie analogicznego do lutomierskiego wniosku o dofinansowanie. – Zarówno miasto Zgierz [chcące odbudować linię 46], jak i gmina Lutomiersk przekazały do naszego biura propozycje fisz dotyczących projektów polegających na modernizacji linii tramwajowych z prośbą o uwzględnienie projektu w ramach strategii ZIT dla ŁOM. Gmina Konstantynów Łódzki nie zgłosiła do nas propozycji projektu w tym zakresie – informuje sekretariat stowarzyszenia Łódzki Obszar Metropolitalny.
Modernizacja zgierskiego odcinka 46 wciąż niepewna
Organizacja podkreśla, że strategia na okres do roku 2027 jest opracowywana. Los obu propozycji dotyczących odbudowy nieczynnych podmiejskich linii tramwajowych nie jest jeszcze znany, choć Zgierz wskazywał już na otrzymanie pozytywnej oceny swojego wniosku. Nie jest to jednak decyzja ostateczna, zwłaszcza że cała strategia ZIT będzie jeszcze analizowana przez instytucję zarządzającą środkami UE w programie regionalnym, której rolę pełni Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego.
Dodajmy, że aktualnie prowadzone są ostatnie prace przed wznowieniem przewozów na odcinku Łódź – Konstantynów. W Konstantynowie trwa remont trójkąta manewrowego. W pierwszym okresie linia 43A ma jednak być obsługiwana taborem dwukierunkowym z uwagi na kończenie biegu na tymczasowym krańcu w Łodzi. Przynajmniej w początkowym czasie po przywróceniu komunikacji manewry nie będą zatem konieczne.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.