Konstantynów Łódzki, na terenie którego znajduje się część nieczynnego torowiska linii lutomierskiej, po raz pierwszy deklaruje jednoznacznie chęć działania na rzecz modernizacji infrastruktury. Ostrożne wcześniej stanowisko samorządu uległo istotnej zmianie, a gmina upatruje szansy na wznowienie kursów tramwaju linii 43B w pomocy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Podłódzkie samorządy czekają na konkretyzację planów spółki, rządu i województwa.
Na początku miesiąca
gmina Lutomiersk poinformowała o planie złożenia pierwszego wniosku o dofinansowanie remontu nieczynnej od 2019 r. linii tramwajowej do Łodzi na odcinku leżącym w granicach tej gminy. To pierwsze realne działanie mające doprowadzić do wznowienia zawieszonych w 2019 r. kursów linii 43B, które zastąpiono autobusami z uwagi na zły stan techniczny infrastruktury. Do powodzenia tego przedsięwzięcia konieczna jest jednak współpraca z gminą Konstantynów Łódzki, która zarządza fragmentem torowiska linii lutomierskiej od trójkąta manewrowego w Konstantynowie do granicy samorządów.
Konstantynów liczy na CPK i deklaruje chęć współpracy Wójt Lutomierska zapewnił o otrzymaniu ze strony władz Konstantynowa ustnych deklaracji o chęci realizacji inwestycji. Potwierdził to sam konstantynowski magistrat. – Gmina Konstantynów Łódzki wyraziła chęć udziału w pracach związanych z przywróceniem linii 43 do Lutomierska, wskazując na swoje dotychczasowe doświadczenia i wiedzę w zakresie przygotowań do odtworzenia linii 43bis – powiedziała nam Agata Wesołowska z Referatu Strategii, Promocji i Rozwoju Miasta w Urzędzie Miejskim w Konstantynowie Łódzkim. Posłużyła się ona dawnymi, obowiązującymi do 2012 r. oznaczeniami: linia 43bis (Łódź – Konstantynów) w późniejszych latach funkcjonowała jako 43A, a linia 43 (Łódź – Konstantynów – Lutomiersk) – jako 43B.
Nasza rozmówczyni przypomniała także o
wstępnych deklaracjach władz województwa i przedstawicieli rządu o pomocy finansowej. – Wszyscy samorządowcy [z Łodzi, Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska] oczekują działań Centralnego Portu Komunikacyjnego odnośnie do złożonej przed wakacjami deklaracji sfinansowania modernizacji linii do Lutomierska – powiedziała nasza rozmówczyni. Na razie wstępne zapewnienia nie doczekały się konkretyzacji.
Dziewięćdziesiąt lat historii Linia lutomierska otwarta została jako przedłużenie funkcjonującej wcześniej trasy Łódź – Konstantynów Łódzki w 1929 r. Początkowo jej trasa kończyła się jednak już w sąsiedniej miejscowości Kazimierz, a przeprawa przez Ner umożliwiająca dojazd do samego Lutomierska była oddana do użytku dwa lata później. W latach 50. zeszłego stulecia na ówczesnym pl. Zywcięstwa, dziś pl. Jana Pawła II, wybudowana została pętla – wcześniej kraniec funkcjonował w formie mijanki.
W marcu 2019 r. linia tramwajowa została zawieszona – nie po raz pierwszy. Wcześniej dłuższe okresy przerwy w ruchu zdarzały się już w pierwszej połowie lat 90. i w roku 2017. Gmina Lutomiersk była jednak każdorazowo silnie zdeterminowana, by kursy przywrócić. Czy uda się jej to i tym razem?