Znacznie zmniejszyła się liczba kursów na nowej linii E łączącej centrum Konstantynowa z Niesięcinem. Jak tłumaczy lokalny samorząd, połączenie nie cieszy się dużym zainteresowaniem mieszkańców. Nowa umowa z operatorem Es-Ka-Es obowiązuje do marca tego roku.
W październiku sieć komunikacyjna aglomeracji łódzkiej została rozszerzona o nową
linię E obsługiwaną na zlecenie Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim przez małe przedsiębiorstwo Es-Ka-Es z Łodzi. Uruchomione pilotażowo połączenie pozwalało na dojazd z centrum Konstantynowa do położonego peryferyjnie Niesięcina, dawnej wsi pozostającej obecnie częścią podłódzkiego miasta. Lokalny przewoźnik oferował dziesięć par kursów w dni robocze, część z nich realizowana była także w soboty i niedziele.
Bus często jeździł praktycznie pusty31 grudnia zeszłego roku okres testów się zakończył. Samorząd gminny podjął decyzję o utrzymaniu linii. – Busy linii E wyjeżdżają w trasę w zmienionych godzinach – zaznacza przy tym Marlena Kamińska z Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim. Odjazdów jest przy tym zdecydowanie mniej: obecnie realizowanych jest sześć par kursów w dni robocze. W soboty i niedziele „E” nie funkcjonuje w ogóle.
– Zainteresowanie mieszkańców było znikome – tłumaczy nasza rozmówczyni. Zapewniła jednocześnie, że decyzja o wprowadzeniu nowego, okrojonego rozkładu jazdy została podjęta po analizach frekwencji w poszczególnych kursach. Według informacji przekazanych nam przez samorząd w 2019 r. wielokrotnie w busie nie było ani jednego pasażera lub był on dokładnie jeden.
Jakie oszczędności przynosi redukcja kursów? Bez zmian pozostała natomiast trasa. Marlena Kamińska wskazuje, że utrzymane zostały kursy, które pozwalają na dojazd do pracy czy szkoły w godzinach porannych i popołudniowy powrót do Niesięcina. – Zleceniobiorca nadal prowadzi ewidencję przejazdów, a jej wyniki są analizowane przez pracowników UM – dodaje. Spisywanie liczby pasażerów jest konieczne, bo korzystanie z linii wciąż jest bezpłatne. Nie są zatem dostępne statystyki sprzedaży biletów.
Czy połączenie pozostanie na komunikacyjnej mapie Konstantynowa na stałe? Na razie nie wiadomo. Nowa umowa z Es-Ka-Esem obowiązuje bowiem jedynie od 2 stycznia do 31 marca tego roku. Utrzymanie połączenia kosztuje 8 tys. 900 zł brutto miesięcznie (w zeszłym roku operator otrzymywał 12 tys. 400 zł brutto). Za tę kwotę firma zobowiązana jest wystawić do obsługi trasy pojazd o liczbie miejsc nie mniejszej niż 9.