Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego podkreśla, że plan remontu linii tramwajowej do Łodzi realizowany będzie w momencie, w którym kondycja budżetowa gminy nie jest dobra. Bez dodatkowego wsparcia, jakie samorząd otrzymał kilka dni temu, realizacja inwestycji byłaby więc niemożliwa. Ok. 1,3 mln zł z budżetu państwa przeznaczone zostanie na pokrycie wkładu własnego.
– Jeszcze na początku 2019 r. nasza gmina tak naprawdę nie posiadała [nawet] 5 mln zł wkładu własnego na modernizację linii tramwajowej – mówił we wtorek w Łodzi burmistrz Konstantynowa Łódzkiego Robert Jakubowski. – Nasza sytuacja finansowa nie jest wcale łatwa – tłumaczył. Rok temu remont nieczynnego od marca 2019 r. torowiska i sieci trakcyjnej wydawał się więc raczej nierealny.
Prawdopodobieństwo realizacji robót rośnie, ale... Samorządowiec podkreślał, że dziś jest blisko do realizacji długo oczekiwanej inwestycji nie tylko dzięki dodatkowym środkom z RPO, jakie przyznane zostały gminie w ostatnich dniach, ale także
dzięki 1,3 mln zł z budżetu państwa. Kwota ta uzupełni bowiem wkład własny. – To dla nas bardzo istotne w kontekście budżetu gminy – stwierdził.
– Oczywiście jesteśmy jeszcze przed postępowaniem przetargowym. To ono pokaże niewątpliwie, jaka będzie rzeczywista wartość tego przedsięwzięcia – zaznaczył burmistrz. Przeprowadzenie prac nie jest więc wciąż całkowicie pewne. – Z pełną odpowiedzialnością mogę jednak powiedzieć, że dodatkowe środki dają dużo większą szansę realizacji remontu – ocenił.
Oczekujący na przystankach będą chronieni przed ochlapywaniem przez autaAktualne szacunki wskazują, że wartość projektu „Modernizacja torowiska tramwajowego w Konstantynowie Łódzkim” to ok. 20 mln zł, a łączne wsparcie z budżetów UE i państwa przekroczy 15 mln zł. Oprócz robót torowych i sieciowych zadanie ma objąć także m.in. budowę nowego systemu sterowania ruchem na odcinkach jednotorowych i ustawienie wiat przystankowych. – W przypadku lokalizacji przystanków w pasie jezdni zastosowane zostaną wygrodzenia ochraniające pasażerów przed ochlapytaniem – czytamy w komunikacie prasowym Urzędu Marszałkowskiego Województwa Łódzkiego. Powstać ma także system informacji pasażerskiej.
Przed zawieszeniem ruchu na linii 43 część kursów kierowana była z Łodzi przez Konstantynów do Lutomierska. Obecnie nie ma jednak konkretnych planów wznowienia obsługi odcinka Konstantynów – Lutomiersk. Najprawdopodobniej ocaleje więc jedynie ściśle aglomeracyjny fragment zachodniej odnogi sieci tramwajów podmiejskich.