Podłódzki Konstantynów tłumaczy, że nie składał wniosku o dofinansowanie remontu nieczynnej linii tramwajowej do Lutomierska, bo potencjalna dotacja byłaby zbyt niska. Szacunkowy koszt niezbędnych robót miałby wynieść 120 mln zł, a więc wielokrotnie więcej, niż było możliwe do pozyskania z UE. Los odcinka pozostaje więc mocno niepewny.
O ile gmina
Lutomiersk podjęła starania o pozyskanie środków zewnętrznych na remont nieczynnej linii tramwajowej Konstantynów – Lutomiersk, władze Konstantynowa Łódzkiego n
ie złożyły do stowarzyszenia Łódzki Obszar Metropolitalny analogicznej dokumentacji obejmującej odcinek leżący na terenie tego miasta. W efekcie odbudowa zamkniętej w 2019 r. infrastruktury nie znalazła się w strategii Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Samorządy nie pozyskają więc na ten cel środków przeznaczonych na takie działania w ramach Funduszy Europejskich dla Łódzkiego na lata 2021 – 2027, a przynajmniej nie w ramach procedury pozakonkursowej.
Potrzeba ok. 120 mln zł
Gmina Konstantynów zapewnia, że wciąż liczy na odtworzenie połączenia tramwajowego Łódź – Konstantynów – Lutomiersk. W opinii samorządu strategia ZIT i tak nie dawałaby jednak szans na przeprowadzenie niezbędnej do wznowienia ruchu modernizacji trasy. – W nowej perspektywie finansowej UE zmieniona została metoda naliczania kwoty, którą możemy pozyskać w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych. Teraz wysokość dofinansowania będzie zależała od liczby mieszkańców gminy. Zgodnie z podziałem środków, jakimi dysponuje ŁOM, Konstantynów Łódzki może otrzymać na realizację projektów 12 mln zł – tłumaczy Małgorzata Firlej z Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim.
Zgodnie z przedstawionymi przez nią wyliczeniami Lutomiersk może pozyskać ok. 5 mln zł, w związku z czym obie gminy dysponowałyby kwotą nie większą niż 17 mln zł. Tymczasem szacowany przez magistrat koszt modernizacji linii lutomierskiej sięgnąłby ok. 120 mln zł. – W tej perspektywie finansowej będziemy zatem starali się o środki z innych źródeł – zapowiedziała nasza rozmówczyni.
Póki co nie ma konkretnych pomysłów na pozyskanie pieniędzy
Stwierdza ona także, że Konstantynów kilkakrotnie prowadził w sprawie tramwaju rozmowy z burmistrzem Lutomierska. Strony miały zgodzić się, że odbudowa połączenia jest możliwa, jeśli pojawi się źródło dofinansowania zewnętrznego, które pozwoliłoby na pozyskanie co najmniej 85 proc. kosztów. Przypomina także, że na liście podstawowej ZIT znalazła się inwestycja zaproponowana samodzielnie przez gminę Konstantynów Łódzki, która ma wesprzeć mobilność lokalną.
W ramach
przedsięwzięcia miasto ma kupić autobusy elektryczne i ładowarki, a także zbudować infrastrukturę rowerową i pieszą. – Szacowana wartość całkowita projektu to 17 mln 142 tys. 857,12 zł – usłyszeliśmy od Małgorzaty Firlej. Dotacja unijna ma zaś wynieść maksymalną zakładaną wysokość 12 mln zł.