Podłódzki Konstantynów liczy na dodatkowe środki na remont zdegradowanej infrastruktury tramwajowej linii do Łodzi. W przyszłym roku wyłoniony ma zostać wykonawca niezbędnej do wznowienia ruchu inwestycji. Czy budżet przedsięwzięcia ostatecznie uda się spiąć?
Wciąż nie są pewne losy tramwaju podmiejskiego do Konstantynowa Łódzkiego i Lutomierska. Obsługę połączeń oznaczonych symbolami 43A i 43B zawieszono w marcu z uwagi na zły stan infrastruktury torowej, przede wszystkim na odcinku łódzkim, i energetycznej, także na terenie Konstantynowa. Władze Łodzi rozpoczęły starania o finansowanie zewnętrzne niezbędnego remontu, ale samorząd Konstantynowa – choć otrzymał już środki z RPO Województwa Łódzkiego –
ma problem z wyłożeniem niezbędnego wkładu własnego. Jak zapewnił nas jednak tamtejszy Urząd Miejski, za kilka miesięcy zacznie się procedura wyboru wykonawcy robót.
Przetarg ruszy w grudniu. „Projektuj i buduj” – Przetarg na remont linii tramwajowej dla tramwaju 43 w Konstantynowie Łódzkim jest planowany w ostatnim kwartale 2019 r. – mówi Marlena Kamińska, rzecznik prasowy UM Konstantynów Łódzki. Wiemy już także, że gmina zdecydowała się na przeprowadzenie inwestycji w modelu „projektuj i buduj”. Przedsięwzięcie obejmie remont infrastruktury torowej na odcinku od granicy z Łodzią do ul. Krótkiej (2480 m), a infrastruktury sieciowej – do trójkąta manewrowego przy pl. Wolności (4300 m).
Skąd zamiar ogłoszenia postępowania, jeśli dotychczas samorząd dość jednoznacznie informował, że w związku z mniejszymi niż przewidywano wpływami budżetowymi około pięciomilionowego wkładu własnego raczej nie uda się zebrać? – Z naszych informacji wynika, że Urząd Marszałkowski Województwa Łódzkiego rozważa zwiększenie przyznanego nam dofinansowania poprzez współfinansowanie projektu ze środków budżetu państwa – mówi nasza rozmówczyni. Czekamy na stanowisko UMWŁ w tej sprawie.
Planowane prace nie uratują linii lutomierskiejDotychczas samorząd regionalny przyznał miastu na remont linii tramwajowej 11 mln 299 tys. 900 zł z Regionalnego Programu Operacyjnego. Całkowita wartość projektu zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie wynieść ma 16 mln 359 tys. zł. W związku z sytuacją na rynku budowlanym trudno jednak przewidzieć ostateczną kwotę, jakiej zażądają za realizację robót oferenci w planowanym postępowaniu.
Przypomnijmy, że projekt, o którym mowa, umożliwi wznowienie komunikacji tramwajowej wyłącznie na trasie Łódź – Konstantynów. By 43B wróciło do Lutomierska, niezbędne byłoby przeprowadzenie również robót na terenie Konstantynowa, ale już za trójkątem manewrowym, oraz na terenie gminy Lutomiersk.
Jej stanowisko w sprawie wznowienia ruchu publikowaliśmy przed tygodniem.