Dzisiaj (25 listopada) został podpisany kontrakt terytorialny dla województwa mazowieckiego. Priorytetem dla Warszawy będzie kontynuacja budowy II linii metra. Zapowiadane są też inwestycje w tramwaje. Miasto jednak nie zdradza jakie konkretnie.
Kontrakt podpisali Maria Wasiak, minister infrastruktury i rozwoju oraz Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego. W wydarzeniu uczestniczyły też Ewa Kopacz, premier rządu oraz Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy. Ten strategiczny dokument, będący umową ramową między rządem a Mazowszem, zawiera najważniejsze inwestycje, które mają być realizowane w perspektywie finansowej 2014-2020, głównie przy udziale środków unijnych. – Kontrakt terytorialny dla Warszawy oznacza kontynuację budowy II linii metra, czy rozbudowę sieci szynowej – tramwaje i Szybką Kolej Miejską – powiedziała Hanna Gronkiewicz-Waltz, prezydent Warszawy.
Jedną z głównych inwestycji będzie rozbudowa II linii metra (II i III etap). Po centralnym odcinku, który niebawem zostanie oddany dla pasażerów, ruszy budowa odcinków 3+3 – czyli po trzy stacje w kierunku zachodnim, na Wolę i wschodnim, na Targówek (łącznie sześć stacji). W tej chwili toczy się
przetarg na wykonawców. W trzecim etapie powstanie pięć nowych stacji – dwie na Bemowie (do skrzyżowania Powstańców Śląskich i Górczewskiej) i trzy na Bródnie. II linia zostanie do 2022 r. rozbudowana w sumie o 12,2 km, 11 stacji i wzbogaci się o dodatkowy tabor niezbędny do obsługi.
Z zakresu komunikacji tramwajowej przewidziano dalszą modernizację sieci i budowę nowych tras, budowę zajezdni Annopol i zakup taboru. Miasto nie zdradza na razie o jakie nowe trasy chodzi. – Dziś został podpisany kontrakt terytorialny. Które projekty będą realizowane, to kwestia uzgodnień między nami a marszałkiem – mówi Agnieszka Kłąb, zastępca rzecznika prasowego Urzędu Miasta.
Na nowe składy liczyć mogą Szybka Kolej Miejska i Koleje Mazowieckie. Obie spółki otrzymają środki na inwestycje związane z zapleczem technicznym (KM – w Sochaczewie, Tłuszczu i Radomiu, a SKM – na modernizację Stacji Postojowo-Technicznej Szczęśliwice). Uwzględniono również modernizację linii średnicowej (między dworcami Warszawa Zachodnia a Warszawa Wschodnia oraz linii obwodowej (odcinek Warszawa Gołąbki – Warszawa Gdańska).
Poza Warszawą uwzględniono m.in. prace na trasie E 75 Warszawa – Rembertów – Sadowne, poprawę przepustowości linii kolejowej E 20 Warszawa Rembertów – Mińsk Mazowiecki czy prace na linii kolejowej E 20 Warszawa – Poznań (odcinek Sochaczew – Swarzędz), a także na linii kolejowej Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki (linia nr 447). W kontrakcie znalazła się też poprawa dostępności komunikacyjnej portu Warszawa-Modlin. Jak przekonuje Urząd Marszałkowski, niezbędną inwestycją jest budowa bocznicy od stacji Modlin do lotniska wraz z budową stacji kolejowej w bezpośrednim sąsiedztwie terminala.
Więcej o inwestycjach drogowych w ramach kontraktu na portalu Rynekinfrastruktury.pl