W Kaliningradzie pomyślnie zakończyły się jazdy próbne tramwaju 71-921 Korsarz – w pełni niskopodłogowego pojazdu firmy PK Transportnyje Sisitemy. Pojazd uzyskał certyfikat umożliwiający rozpoczęcie produkcji seryjnej.
Jak informuje producent, w poniedziałek 25 stycznia prototypowy Korsarz otrzymał certyfikat międzyresortowej komisji, przygotowany przez Instytut Naukowo-Badawczy Gorelektrotransportu i umożliwiający uruchomienie produkcji seryjnej. Podczas oficjalnej uroczystości wręczył go Anton Alichanow, gubernator Obwodu Kaliningradzkiego. Oznacza to, że pojazd przeszedł pomyślnie wszystkie kontrole państwowe i testy, które rozpoczęły się pod koniec grudnia w Kaliningradzie. Sprawdzano m.in. geometrię, skrajnię, osiągi trakcyjne i związane ze zużyciem energii, czas przyspieszania, właściwości hamowania. Opracowano też listę poprawek, która pozwoli na wyeliminowanie drobnych niedociągnięć czy poprawę właściwości tramwaju.
– Przeszliśmy bardzo trudną ścieżkę przy tworzeniu tramwaju Korsarz. Najpierw opracowaliśmy unikalny wózek tramwajowy, który pozwolił nam wyprodukować w 100% niskopodłogowe nadwozie. Główna praca miała miejsce w środku pandemii koronawirusa, ale to nie przeszkodziło nam w osiągnięciu naszego celu i zaprezentowaniu tego innowacyjnego produktu – mówi Feliks Winokur, szef PK TS.
Przy okazji wydarzenia władze miasta zapowiedziały zakup nowych tramwajów. Jak wskazała Jelena Diatłowa, szefowa administracji Kaliningradu, potrzeba 26 nowych pojazdów. Do końca roku miasto chce pozyskać w ramach leasingu 16 wagonów do obsługi jedynej działającej linii nr 5, natomiast w przyszłym roku zakupić kolejne 10 wagonów dla wznowienia przewozów na linii nr 3 między Dworcem Południowym a Parkiem Centralnym. – Planujemy zwiększyć wolumen finansowania rat leasingowych do 500 mln rubli. To punkt orientacyjny, który obraliśmy dla siebie. Pozwoli to zarówno na zakup nowych tramwajów, jak i dużej ilości nowych autobusów – podkreślił gubernator Alichanow, cytowany przez portal kgd.ru.
Korsarz został wyprodukowany z myślą o Kaliningradzie, Piatigorsku czy Eupatorii (na Krymie pod kontrolą Rosji). Nietypowy jak na Rosję rozstaw szyn utrudniał tym miastom pozyskiwanie taboru. Dwuczłonowy pojazd może pomieścić 177 pasażerów, w tym 29 na miejscach siedzących. Jest wyposażony w klimatyzację, dynamiczną informację pasażerską, wi-fi i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych. Ponadto posiada moduł autonomicznej jazdy, pozwalający na przejechanie 1000 m. Oszczędności w zużyciu energii są szacowane na poziomie 40%.
fot. PK TS