To, że aktywne formy dojazdu do pracy (np. rower) wpływają na zmniejszenie masy ciała wiadomo od dawna. Jednak niedawno zespół badaczy ze Szkoły Higieny i Medycy Tropikalnej w Londynie i Uniwersytetu Londyńskiego opublikował dość szczegółowy raport, w którym potwierdza, że mniejsza skłonność do otyłości jest również wspólna dla osób dojeżdżających do pracy publicznym transportem zbiorowym.
W badaniu sprawdzono współczynnik BMI (zależność między masą ciała a wzrostem) i zmierzono poziom tkanki tłuszczowej u ponad 7 tysięcy osób dojeżdżających do pracy w tzw. czterech grupach: 1. dojeżdżających własnym samochodem, 2. dojeżdżających transportem publicznym, 3. dojeżdżających transportem mieszanym – transportem publicznym i np. rowerem lub pieszo i 4. dojeżdżających rowerem lub dochodzących pieszo. Wśród badanych z samochodu korzystało aż 76 proc. mężczyzn i 72 proc. kobiet. Rowerem lub pieszo do pracy przemieszczało się 14 proc. mężczyzn i 17 proc. kobiet.
Już z tych wstępnych danych widać, że w Wielkiej Brytanii kobiety bardziej zwracają uwagę nie tylko na swoją sylwetkę, ale również na zachowanie jak najdłużej swojej aktywności fizycznej. Na podstawie analiz porównawczych i dodatkowych badań szczegółowych stwierdzono, że mężczyzna dojeżdżający do pracy transportem publicznym miał średnio o 1 BMI niższy od dojeżdżającego do pracy własnym samochodem, czyli ważył średnio o 3,5 kg mniej. W przypadku kobiet wskaźnik BMI wynosił ok. 0,7, czyli ok. 2,5 kg.
Co ciekawe wskaźniki BMI dla korzystających z transportu publicznego były niemal identyczne, gdy porównywano badanych pod względem wieku, aktywności zawodowej w miejscu pracy (pracownik umysłowy, fizyczny), itd.
Autorzy opracowania wskazują, że dojeżdżający do pracy, szczególnie korzystający z transportu mieszanego (dojazd rowerem, długi, szybki spacer) a następnie transportu zbiorowego mają również niewiele wyższe BMI od osób korzystających w dojazdach do pracy tylko i wyłącznie z własnego roweru. W przypadku porównań z osobami aktywnymi w marszobiegach, jako rekreacji i dochodzących do pracy pieszo te wskaźniki różnią się już znacznie. Zakończone badania dały początek kolejnym, które mają pomóc w stworzeniu programu walki z otyłością, opartego nie tylko na indywidualnej aktywności fizycznej, ale również aktywnym korzystaniu z transportu publicznego. Szczególnie w formie mieszanej.
Autorzy przyszłego programu liczą, że wyniki wskazujące wpływ korzystania z transportu publicznego na zdrowie zachęci ludzi do korzystania z transportu publicznego, ale również wpłynie na przemodelowanie infrastruktury przystankowej, np. przez budowę przystankowych parkingów rowerowych.
Podobne badania są przeprowadzane m.in. w Manchesterze i Leeds. Mają potwierdzić wyniki londyńskie i pomóc wyznaczyć metody badawcze nie tylko dla europejskich, ale i amerykańskich skupisk miejskich, gdzie problem otyłości jest niemal narodową tragedią. Co trzeci Amerykanin ma BMI powyżej 30 (norma to 18,5 - 25).
Opracowano na podstawie „Medical News Today” sierpień 2014
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.