Koszalin zapowiada zakupy nowych autobusów miejskich dopiero w 2026 roku, kiedy miasto będzie musiało kupować już tylko tabor elektryczny bądź wodorowy. Znowelizowana ustawa o elektromobilności będzie więc dla samorządu dużym wyzwaniem. Czy Koszalin mu sprosta?
Koszalin to jeden z większych ośrodków w Polsce, gdzie nie kursują jeszcze jakiekolwiek autobusy zeroemisyjne. Za nieco ponad rok ten stan rzeczy będzie musiał się zmienić, czego wymaga znowelizowana właśnie ustawa o elektromobilności. Od 2026 roku w gminach powyżej 50 tysięcy mieszkańców usługi komunikacji miejskiej będą musiały być świadczone z co najmniej częściowym wykorzystaniem autobusów zeroemisyjnych. Ponadto gminy liczące więcej niż 100 tysięcy mieszkańców będą miały obowiązek kupowania tylko i wyłącznie autobusów zeroemisyjnych (choć ustawa nie przewiduje kar za nieprzestrzeganie tych wymogów).
Sprawia to, że już wkrótce Koszalin będzie skazany tylko na zakup autobusów elektrycznych lub wodorowych. W tym miejscu warto przypomnieć, że miasto od dawna nie zakupiło fabrycznie nowych pojazdów, ratując się nabywaniem autobusów używanych. Nowe wymogi będą więc dla samorządu oraz miejskiego przewoźnika - MZK Koszalin nie lada wyzwaniem.
– Wobec faktu, iż 4 grudnia Senat przyjął bez poprawek nowelę do ustawy o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych ustaw, oznacza wprowadzenie obowiązku w przypadku komunikacji miejskiej dla miast powyżej 100 tysięcy mieszkańców kupowania od 2026 r. wyłącznie autobusów zeroemisyjnych. Jest to ogromne wyzwanie dla Koszalina i Spółki MZK. Oznacza to konieczność poniesienia ogromnych wydatków inwestycyjnych na zakup ok. 23 autobusów niskoemisyjnych wraz z infrastrukturą do ich ładowania. Szacowany koszt inwestycji to ok. 120 mln zł. Takiej inwestycji Spółka nie jest w stanie udźwignąć – mówi nam mgr inż. Agnieszka Wykrzykowska, rzeczniczka prasowa Urzędu Miasta Koszalin (odpowiedzi otrzymaliśmy jeszcze przed podpisaniem ustawy przez Prezydenta Andrzeja Dudę - przyp. red.)
Koszalin planuje zakupy za ponad rok
Jednocześnie MZK Koszalin będzie miał jeszcze cały 2025 rok, aby zakupić nowe autobusy spalinowe, gazowe lub hybrydowe. Podobne działania na duża skalę realizują aktualnie
Wrocław i
Kraków, a na nieco mniejszą
Poznań. Czy Koszalin pójdzie tym samym tropem?
– Spółka (MZK - przyp. red.) planuje zakup nowych autobusów zeroemisyjnych i innych niż zeroemisyjne w 2026 roku. Obecnie trwają analizy jakie i ile autobusów ująć w planie inwestycyjnym na rok 2026 oraz na lata kolejne. Rozważamy i analizujemy zakup autobusów standardowych 12-metrowych i 18-metrowych, a analizą objęte są również źródła finansowania inwestycji w ujęciu wieloletnich planów inwestycyjnych Spółki – dodaje nasza rozmówczyni.
Od przedstawicielki miasta dowiadujemy się też, że pierwszych przetargów na nowe autobusy można spodziewać się po zatwierdzeniu planów inwestycyjnych MZK przez Zgromadzenie Wspólnika, co wg. aktualnych szacunków ma mieć miejsce w 2 kwartale 2026 roku.
Zielony Transport Publiczny i FEnIKS nie pomogły
Agnieszka Wykrzykowska poinformowała nas także, że MZK do tej pory próbował pozyskać środki zewnętrzne na zakup autobusów zeroemisyjnych z pierwszej edycji programu Zielony Transport Publiczny oraz w ramach bezzwrotnych środków z programu FEnIKS.
– W dotychczasowych planach inwestycyjnych Spółki i fiszkach projektowych MZK planował nabycie autobusów o napędzie hybrydowym i elektrycznym. W ramach programu Zielony Transport Publiczny został opracowany wniosek aplikacyjny w dwóch wariantach: jeden na 10 autobusów wodorowych i drugi na 10 szt. autobusów elektrycznych wraz z infrastrukturą do ich ładowania. Niestety ostatecznie w ramach I naboru programu Zielony Transport Publiczny wniosek aplikacyjny na 10 szt. autobusów wodorowych nie został skutecznie złożony w generatorze wniosków ze względu na zbyt dużą liczbę beneficjentów. Projekt zakładał zakup 6 szt. autobusów 12 m i 4 szt. autobusów 18 m o napędzie elektrycznym – mówi rzeczniczka prasowa miasta.
W ramach bezzwrotnych środków z programu FEnIKS na zrównoważoną mobilność (Koszalin ma do nich dostęp wraz z Kołobrzegiem oraz Białogardem) MZK Koszalin chciał pozyskać autobusy nisko- oraz zeroemisyjne, choć ostatecznie się to nie udało – Niestety fundusze na tabor autobusowy nie zostały uruchomione (pozycja ich zakupu znalazła się na liście rezerwowej inwestycji do dofinansowania - przyp. red.), a zgodnie z harmonogramem naboru w najbliższym 12 miesiącach nie planuje się ogłoszenia naboru w ramach FENX 03.01, tj. na zakup taboru autobusowego niskoemisyjnego – kończy rzeczniczka miasta.