Władze Krakowa przedstawiły wybrane zagadnienia z projektu aktualizacji „Strategii Rozwoju Krakowa. Tu chcę żyć. Kraków 2030/2050”. W dokumencie, oprócz nowych linii tramwajowych, znaleźć miałaby się też druga linia premetra o kształcie bumerangu (południe – północ – południe). Całość obrazują nieco chałupniczo wykonane oficjalne mapki.
Obecna strategia ma horyzont czasowy 2030. Założenia do jej aktualizacji – z perspektywą roku 2050 – przedstawił 18 stycznia Jerzy Muzyk, wiceprezydent Krakowa. Jak wynika z danych, w Krakowie mieszka 804 tys. osób. W mieście funkcjonuje 27 linii tramwajowych i 187 stałych linii autobusowych (194 z liniami nocnymi i sezonowymi), a komunikacja przewozi blisko 350 mln pasażerów w roku (dane 2022 r.). Jednocześnie utrzymuje się duży odsetek aut – 700 samochodów na 1000 mieszkańców. Udział transportu indywidualnego w transporcie ogółem kształtuje się na poziomie 40%. Długość wydzielonej infrastruktury rowerowej wynosi 232 km.
Jeden z celów strategicznych zakłada budowę struktury miasta 15-minutowego. Będzie to realizowane za pomocą budowy centrów lokalnych. W centrum przewidziano szereg przestrzeni publicznych: ciąg ul. Dietla i Grzegórzeckiej; „Nowe Planty” – metropolitalne aleje miejskie w pierścieniu II obwodnicy; główne ulice Podgórza – ciąg ul. Kalwaryjskiej, Limanowskiego oraz ul. Na Zjeździe; tereny pod i wzdłuż estakad kolejowych linii średnicowej i łącznicy w kierunku Skawiny; przestrzenie publiczne Grzegórzek i Wesołej związane z realizacją nowej stacji kolejowej i układu komunikacyjnego wokół niej oraz na terenie dawnych klinik uniwersyteckich; Bulwary Wisły.
Celem jest zrównoważona, zintegrowana, ekologiczna mobilność. Wśród priorytetów znalazła się rozbudowa infrastruktury tramwajowej:
budowa I odcinka premetra od skrzyżowania ul. Reymonta i ul. Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej ul. Meissnera – Mistrzejowice
w obszarze Ronda Młyńskiego (odcinek o długości ok. 10 km, w tym w tunelu o długości ok. 6 km); budowa linii tramwajowej
Cichy Kącik – Azory, budowa linii tramwajowej
ul. Meissnera – Mistrzejowice; budowa linii tramwajowej
os. Krowodrza Górka – Azory, modernizacja torowisk tramwajowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Do tego przewidziano budowę węzła przesiadkowego Bronowice, budowę kładki pieszo-rowerowej Kazimierz – Ludwinów, a także dróg rowerowych. Założono też dalszą rozbudowę układu drogowego: Trasa Ciepłownicza, Trasa Nowobagrowa, Trasa Pychowicka, Trasa Zwierzyniecka i Trasa Balicka.
W aktualizacji strategii pojawiają się też nowe trasy komunikacji szynowej. Założono realizację linii tramwajowej Azory – Bronowice, wzdłuż Powstańców do przystanku kolejowego Os. Piastów, wzdłuż Łowińskiego
do Walcowni, tramwaj w Trasie Ciepłowniczej i Nowobagorwej (z wariantem w Nowohuckiej), tramwaj w
ul. Christo Botewa / ul. Rybitwy do os. Złocień, dopełniająca trawa tramwajowa łącząca ul. Rybitwy z pętlą na Bieżanowie, tramwaj w ciągu Trasy Skawińskiej, trasa od Czerwonych Maków do autostrady A4.
Założono też rozwój premetra. Pierwsza linia, której pierwszy odcinek niebawem
będzie projektowany, miałaby posiadać odnogę od pl. Centralnego do Pleszowa, a zachodni odcinek miałby zostać przedłużony do granic miasta. Pojawiła się też druga linia premetra o kształcie bumerangu w relacji południe – północ – południe, przebiegająca z Opatkowic przez Ruczaj / Borek Fałęcki Zachód, centrum miasta i Aleje Trzech Wieszczów, Płaszów do os. Złocień.
mat. UM KrakówZapisano też szereg propozycji w zakresie kolei – np. linię w stronie Wzgórz Krzesławickich, Nowej Huty Przyszłości, łączącą os. Złocień z Nową Hutą i centrum miasta, czy w ciągu Trasy Wolbromskiej.
mat. UM KrakówTeraz nad dokumentem, jak
podaje portal Lovekrakow, pracować będą miejscy radni. Władz miasta liczą, że nowy dokument, który nakreśli wizję rozwoju miasta do 2050 r., zostanie przyjęty jeszcze w tej kadencji (wybory odbędą się w kwietniu).