fot. Ludwig Schneider, lic. CC BY-SA 3.0Rynek w Krakowie
Krakowski magistrat opublikował wyniki tegorocznych pomiarów natężenia ruchu rowerowego. Cyklistów liczono w 56 punktach, także w weekendy. W niektórych miejscach rowery stanowiły ponad 20% pojazdów.
Pierwsze badania ruchu rowerowego Kraków zlecił w 2015 roku. Dokonano wówczas pomiarów w 40 lokalizacjach na terenie całego miasta, licząc rowerzystów w godzinach szczytu porannego i popołudniowego. Najbardziej obciążonymi punktami okazały się Rondo Mogilskie, Most Grunwaldzki, Bulwar Kurlandzki, Wawel czy oraz ulice Kopernika i Grota-Roweckiego.
Kolejne badanie przeprowadzono w czerwcu br., zwiększając liczbę punktów pomiarowych do 56. Poza zliczaniem cyklistów, badający zaopatrzeni w specjalne formularze liczyli także pieszych oraz pojazdy. Nowością było również mierzenie ruchu rowerowego w weekend oraz uwzględnienie sposobu poruszania (droga dla rowerów/jezdnia/chodnik).
Jak przedstawiają się wyniki?
Ruch rowerowy rośnie
Badanie podzielono na dwa etapy. Pierwszy z nich obejmował 16-godzinne pomiary w 4 punktach (na Moście Dębnickim, Bulwarze Kurlandzkim, Kładce Bernatka oraz Bulwarze Poleskim) i jeden pomiar 20-godzinny (na Rondzie Mogilskim). Na ich podstawie wyznaczono dwie pory, w których natężenie ruchu rowerowego było najwyższe: szczyt poranny (06:30 - 10.30) oraz popołudniowy (15:30 - 19:30). W takich właśnie przedziałach mierzono ruch w pozostałych 51 punktach w kolejnym etapie. Oczywiście, powyższe godziny szczytów dotyczą dni roboczych – w weekendy najwięcej jednośladów pojawiało się po godzinie 11, przy czym ruch w niedzielę był ok. dwa razy większy niż w sobotę.
W trakcie całego badania doliczono się łącznie 90517 rowerzystów. Więcej cyklistów jeździło w godzinach popłudniowych niż porannych (po południu zwiększa się liczba podróży rekreacyjnych). Największą bezwzględną liczbę użytkowników dwóch kółek w odnotowano na moście Grunwaldzkim. W ciągu 8 godzin trwania pomiaru przejechało ich tam ponad 4,5 tysiąca. Z kolei najmniej podróży rowerowych w tym samym czasie zaobserwowano na ulicy Kamieńskiego, gdzie w analogicznym czasie przejechało 306 rowerów.
W 11 punktach pomiar obejmował wszystkie pojazdy poruszające się po jezdni. W niektórych miejscach udział rowerzystów w stosunku do całego ruchu (pojazdy plus rowery) sięgał nawet powyżej 20% i wyglądał następująco:
Kopernika – 25% Mogilska – 19% Most Grunwaldzki – 18% Aleja Pokoju – 17% Most Powstańców Sląskich – 10% Most Zwierzyniecki – 5% Most Piłsudskiego – 8% Stopień Wodny Dąbie – 6% Most Wandy – 4% Most Nowohucki – 3% Most Kotlarski – 3%
Tegoroczne badania pokazują, że ruch rowerowy w Krakowie rośnie. Największy przełom obserwuje się na ul. Mogilskiej. W trakcie badania zeszłorocznego liczba przemieszczających się nią cyklistów była ponad dwukrotnie mniejsza.
Trzeba więcej infrastruktury
Raport wykazał, że użytkownicy dwóch kółek chętnie korzystają z dedykowanej infrastruktury. Ze ścieżek rowerowych zlokalizowanych przy punktach pomiarowych korzystało ok. 90% cyklistów. W przypadku braku dróg dla rowerów zdecydowana większość poruszała się chodnikiem. Na skorzystanie z jezdni decydował się wówczas jedynie co 10 cyklista.
Stan krakowskiej infrastruktury rowerowej ulega systematycznej poprawie. Urzędnicy budują nowe trasy; miasto przekroczyło także barierę 100 ulic jednokierunkowych z dopuszczonym kontraruchem rowerowym. Rowerowi aktywiści podkreślają jednak, że magistrat w niewystarczającym stopniu realizuje społeczne zapotrzebowanie na dużą sieć tras wyrażone przez mieszkańców dwa lata temu w trakcie lokalnego referendum (aż 85% głosujących poparło rozbudowę ścieżek; referendum było wiążące). Opracowany wkrótce później szkic finansowy zakładał wydanie 152 mln zł na trasy rowerowe do końca 2020 r. Z obiecanych na rok 2016 27 mln zł spożytkowano jednak kilka, zaś kluczowe inwestycje (w szczególności mające rowerowo udrożnić oś północ – południe) w dalszym ciągu czekają na realizację.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.