1 sierpnia w Krakowie zacznie obowiązywać wspólny bilet na kolej i komunikację miejską. Sęk w tym, że będzie to osobny rodzaj biletów okresowych, znacznie droższy niż pierwotnie planowane rozwiązanie, które byłoby także znacznie prostsze i bardziej intuicyjne dla przeciętnej osoby chcącej podróżować po metropolii transportem publicznym.
Kraków od 1 sierpnia de facto dołączy do miast, w których będzie obowiązywał wspólny bilet na kolej i komunikację miejską, choć nie będzie to takie proste jak można się spodziewać. Pierwotnie władze Krakowa planowały podwyżkę cen miejskich biletów okresowych (okresowy Mieszkańca - sieciowy) z … 80 do 109 złotych, dzięki czemu budżet samorządu zyskałby niezbędne środki, a pasażerowie otrzymaliby wreszcie wspólny bilet z prawdziwego zdarzenia.
Mimo oczywistych korzyści tego rozwiązania oraz stosunkowo niewielkiej (w porównaniu do innych miast) aktualnej ceny biletu okresowego
, krakowska rada miasta odrzuciła pomysł podwyżki i wprowadzenia integracji kolei z autobusami i tramwajami. W zamian za to wymyślono nowe rozwiązanie, a więc bilet metropolitalny.Będzie to kolejny rodzaj biletu (nie zastąpi bowiem krakowskich biletów okresowych), który będzie można zakupić w ramach korzystania z transportu publicznego na terenie aglomeracji Krakowa. Bilet będzie uprawniał do podróży koleją, oraz komunikacja miejską i podmiejską (o ile wybierzemy bilet obowiązujący w takiej strefie, bowiem podstawowa wersja biletu metropolitalnego obejmie tylko Kraków, a więc strefę A sieci ZTP Kraków). Najtańsza wersja nowego rozwiązania będzie kosztować 159 złotych miesięcznie, a więc aż o 50 złotych więcej niż pierwotnie zakładano.
Inną kwestią jest to, że pierwotne rozwiązanie (podwyżka cen miejskich biletów okresowych za cenę integracji z koleją) było o wiele lepsze, bowiem osoby posiadające miejski bilet zapłaciłyby za niego więcej, lecz mogłyby w ramach niego podróżować koleją w granicach Krakowa bez kupowania dodatkowych biletów. Wprowadzenie biletu metropolitalnego powoduje większy chaos i wprowadza kolejny już bilet, co nie sprzyja wyborowi komunikacji publicznej.
Bilety metropolitalne zostaną wprowadzone 1 sierpnia bieżącego roku, co jest skutkiem właśnie podpisanych umów pomiędzy miastem Kraków, województwem małopolskim oraz Kolejami Małopolskimi. Bilet metropolitalny na dwie strefy będzie kosztował 169 złotych, natomiast cena biletu obejmującego trzy strefy będzie wynosiła 199 złotych. Bilet będzie obowiązywać we wszystkich pojazdach krakowskiej komunikacji miejskiej, w systemie publicznego transportu zbiorowego organizowanego przez województwo małopolskie, a także komunikacji organizowanej przez gminy: Michałowice, Niepołomice, Skawina, Wieliczka, Wielka Wieś i Zielonki.
W przygotowaniu
jest także oferta dla osób codziennie dojeżdżających do Krakowa spoza aglomeracji. Chodzi mianowicie o możliwość podróży krakowska komunikacją miejską bez dodatkowych opłat przez osoby posiadające kolejowe bilety okresowe.