Stolica Małopolski realizuje teraz Trasę Łagiewnicką. Jej elementem jest torowisko tramwajowe które połączy Kurdwanów z ul. Zakopiańską. Na trasie zaplanowano 650-metrowy tunel przystankiem. Perony znajdą się na głębokości 9-17 m pod powierzchnią terenu.
Spółka miejska Trasa Łagiewnicka podpisała w marcu 2017 r. umowę z konsorcjum firm Budimex i Ferrovial na projekt i budowę ok. 3,5-kilometrowej trasy drogowej między skrzyżowaniem z ul. Grota-Roweckiego i skrzyżowaniem z ul. Beskidzką i Halszki. Elementem inwestycji jest też trasa tramwajowa łącząca Kurdwanów z ul. Zakopiańską i dalej z centrum Miasta. Cała inwestycja, o wartości ponad 800 mln zł, ma zostać zrealizowana do końca 2020 r.
Tramwaj 21 m pod ziemią
Ciekawym elementem inwestycji jest wspomniana trasa tramwajowa realizowano w ramach projektu „budowa linii tramwajowej wzdłuż Trasy Łagiewnickiej”. Na jej realizację Kraków otrzymał 97,56 mln zł dofinansowania unijnego w ramach POIiŚ. W sumie projekt zakłada przebudowę ok. 956 m toru pojedynczego w ul. Zakopiańskiej oraz 756 m na pętli Kurdwanów. Nowy odcinek trasy tramwajowej będzie liczył ok. 1,7 km długości – położonych zostanie ok.3534 m toru pojedynczego. Węzeł rozjazdowy przy Zakopiańskiej będzie umożliwiał przejazd z nowej trasy zarówno w kierunku centrum, jak i pętli Borek Fałęcki. Podobnie będzie z pętlą Kurdwanów: wjazd na nią możliwy będzie z dwóch stron, także z nowego odcinka trasy.
Na trasie przewidziano ok. 652-metrowy tunel tramwajowy, równoległy do tunelu drogowego. Obiekty te będą rozdzielone ścianą żelbetową. Jak informuje Trasa Łagiewnicka, skrajnia pionowa w tunelu tramwajowego wyniesie 5,30 m, a wysokość – w świetle konstrukcji nośnej, czyli od góry płyty dennej do dołu stropu – wynosić będzie ok. 7,25 m. Zastosowana zostanie sieć trakcyjna płaska dwuprzewodowa.
Obiekt – z uwagi na konieczność zapewnienia dostępu dla służb ratunkowych i sprawnej ewakuacji –będzie jednonawowy. Jego szerokość będzie zmienna – poza przystankiem wyniesie ok. 9,90-10,90 m, a w rejonie przystanku nawet ok. 16,50 m. Tramwaje będą jeździć na znacznej głębokości. – Głębokość posadowienia względem terenu będzie zmienna na długości tunelu – maksymalnie to głębokość ok. 21 m względem terenu – mówi Mariusz Piątkowski, prezes zarządu spółki Trasa Łagiewnicka.
Częściowo odsłonięty podziemny przystanek
W tunelu znajdzie się przystanek tramwajowy, z peronem posadowionym na zmiennej głębokości ok. 9-17 m względem poziomu terenu. Dwa perony zostaną skomunikowane z powierzchnią terenu za pomocą klatek schodowych oraz wind. Po stronie wschodniej przewidziano poziom pośredni, który umożliwi przejścia między peronami. Z przystanku możliwe będzie dojście zarówno do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia (przez istniejącą kładkę dla pieszych), jak i do Centrum Jana Pawła II.
Na uwagę zasługuje konstrukcja tunelu w strefie peronów, które będą doświetlone światłem naturalnym. – Przewidziano przekrój całkowicie zabudowany, z częściowym otwarciem zewnętrznej ściany w rejonie przystanku podziemnego (kolumnada) i stropu w rejonie klatek schodowych stanowiących dojście do przystanku podziemnego z poziomu terenu – opisuje Mariusz Piątkowski. Na posadzkach peronów przewidziano granit, a wyposażenie obejmie również oświetlenie LED-owe, tablice informacyjne, dynamiczną informację pasażerską oraz ławki.
Trwają prace przygotowawcze
Budowa trasy drogowej oficjalnie ruszyła w lipcu 2018 r. Jak informuje spółka Trasa Łagiewnicka, gotowa jest dokumentacja projektowa dla nowego odcinka torowiska, uzyskano również wszelkie decyzje administracyjne. We wrześniu 2018 r. zakończono też przebudowę pętli Kurdwanów, co umożliwiło wznowienie normalnego ruchu. – Roboty branży tramwajowej wykonywane są aktualnie wzdłuż ulicy Witosa (rejon od skrzyżowania z ulicami Herberta i Turowicza do pętli tramwajowej Kurdwanów) oraz wzdłuż ulicy Zakopiańskiej (rejon skrzyżowania z projektowaną Trasą Łagiewnicką) – informuje Mariusz Piątkowski, prezes zarządu spółki Trasa Łagiewnicka.
Na nowym odcinku trasy tramwajowej wykonywane są prace przygotowawcze. – Realizowane są pierwsze segmenty konstrukcji tunelu tramwajowego TT-09 (od strony wschodniej, po zakończeniu wydobywania odpadów ze zwałowiska Białe Morza), jak również obiektów mostowych M-06, TD-07 i TD-12 (obiekty przeprowadzające rzekę Wilgę i Trasę Łagiewnicką pod układem tramwajowym i drogowym istniejących ulic) – wyjaśnia Mariusz Piątkowski.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.