Partner serwisu
Przestrzeń

Kraków: Centralna stacja (pre)metra bliżej Starego Miasta

Dalej Wstecz
Data publikacji:
02-04-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-04-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kraków: Centralna stacja (pre)metra bliżej Starego Miasta
mat. UM Kraków
Jak informuje Kraków, wojewódzki konserwator zabytków oficjalnie potwierdził, że stacja (pre)metra Stare Miasto może być zlokalizowana w obrębie skrzyżowania ulic: Karmelickiej, Podwale i Dunajewskiego. Wcześniej, wobec sprzeciwu służb konserwatorskich, przystanek planowano w rejonie Rajskiej i parku Wisławy Szymborskiej.

Linia (pre)metra ma przebiegać w osi wschód-zachód pomiędzy ul. Jasnogórską a pętlą Wzgórza Krzesławickie. Inwestycję podzielono na trzy etapy. Od końca 2021 r. toczą się prace nad raportem środowiskowym dla pierwszego etapu premetra od Piastowskiej do ronda Maczka.

Kością niezgody przez długi czas była lokalizacja głównej stacji w centrum miasta. Do tej pory konserwatorzy zabytków sprzeciwiali się lokowaniu stacji w rejonie I obwodnicy – stąd najważniejszą stację dla obsługi centrum przewidziano kilkaset metrów dalej, w rejonie Rajskiej i parku Wisławy Szymborskiej, w oddaleniu od głównych ciągów komunikacyjnych.

Szczęśliwie po latach ten aspekt projektu udało się poprawić i stacja będzie ulokowana w obrębie skrzyżowania ulic Karmelickiej, Podwale i Dunajewskiego. – To bardzo duży problem, który został rozwiązany dzięki nowej pani konserwator zabytków, która podeszła bardzo twórczo do tego problemu, przystanku metra. Dlaczego to jest ważne? To blisko Starego Miasta, blisko węzłów przesiadkowych. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli swobodnie przesiadać się – mówi Andrzej Kulig, wiceprezydent miasta.

Z uwagi na duże obawy mieszkańców związanych z budową i oddziaływaniem estakady premetra wzdłuż Dobrego Pasterza i al. Bora-Komorowskiego pod koniec zeszłego roku podjęto decyzję o wyłączeniu z wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach spornego odcinka od Parku Wodnego do Ronda Generała Maczka. Tym samym I etap został skrócony do odcinka od skrzyżowania ul. Reymonta i Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej do Mistrzejowic w rejonie ronda Młyńskiego. Od Akademickiej do ronda Młyńskiego linia będzie przebiegać w tunelu – ten, pod względem parametrów, będzie dostosowany zarówno do premetra, jak i metra.

Teraz miasto zapowiada, że w wakacje będzie wydana decyzja środowiskowa dla I etapu, co umożliwi ogłoszenie przetargu na projekt. Prace nad dokumentacją projektową potrwałyby do 2026 r., z budową wstępnie ustaloną na lata 2027-2033 (po zabezpieczeniu środków finansowych w Wieloletniej Prognozie Finansowej). Natomiast ustalenie nowego przebiegu premetra na odcinku od ronda Młyńskiego do ronda Maczka będzie przedmiotem odrębnego zlecenia.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków aktualizuje strategię do 2050 r. – z drugą linią premetra

Przestrzeń

Kraków aktualizuje strategię do 2050 r. – z drugą linią premetra

Witold Urbanowicz 23 stycznia 2024

Kraków planuje premetro… i nie wyklucza metra

Przestrzeń

Kraków planuje premetro… i nie wyklucza metra

Witold Urbanowicz 03 grudnia 2023

Kraków: Rozpoczęto budowę podziemnego przystanku Rondo Polsadu

Przestrzeń

Kraków: Rozpoczęto budowę podziemnego przystanku Rondo Polsadu

Redakcja/inf. pras. 03 października 2023

Kraków: Jedna oferta na postępowanie środowiskowe dla premetra

Komunikacja

Zobacz również:

Kraków aktualizuje strategię do 2050 r. – z drugą linią premetra

Przestrzeń

Kraków aktualizuje strategię do 2050 r. – z drugą linią premetra

Witold Urbanowicz 23 stycznia 2024

Kraków planuje premetro… i nie wyklucza metra

Przestrzeń

Kraków planuje premetro… i nie wyklucza metra

Witold Urbanowicz 03 grudnia 2023

Kraków: Rozpoczęto budowę podziemnego przystanku Rondo Polsadu

Przestrzeń

Kraków: Rozpoczęto budowę podziemnego przystanku Rondo Polsadu

Redakcja/inf. pras. 03 października 2023

Kraków: Jedna oferta na postępowanie środowiskowe dla premetra

Komunikacja

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5