Jak informuje Kraków, wojewódzki konserwator zabytków oficjalnie potwierdził, że stacja (pre)metra Stare Miasto może być zlokalizowana w obrębie skrzyżowania ulic: Karmelickiej, Podwale i Dunajewskiego. Wcześniej, wobec sprzeciwu służb konserwatorskich, przystanek planowano w rejonie Rajskiej i parku Wisławy Szymborskiej.
Linia (pre)metra ma przebiegać w osi wschód-zachód pomiędzy ul. Jasnogórską a pętlą Wzgórza Krzesławickie. Inwestycję podzielono na trzy etapy. Od końca 2021 r. toczą się prace nad raportem środowiskowym dla pierwszego etapu premetra od Piastowskiej do ronda Maczka.
Kością niezgody przez długi czas była lokalizacja głównej stacji w centrum miasta. Do tej pory konserwatorzy zabytków sprzeciwiali się lokowaniu stacji w rejonie I obwodnicy – stąd najważniejszą stację dla obsługi centrum przewidziano kilkaset metrów dalej, w rejonie Rajskiej i parku Wisławy Szymborskiej, w oddaleniu od głównych ciągów komunikacyjnych.
Szczęśliwie po latach ten aspekt projektu udało się poprawić i stacja będzie ulokowana w obrębie skrzyżowania ulic Karmelickiej, Podwale i Dunajewskiego. – To bardzo duży problem, który został rozwiązany dzięki nowej pani konserwator zabytków, która podeszła bardzo twórczo do tego problemu, przystanku metra. Dlaczego to jest ważne? To blisko Starego Miasta, blisko węzłów przesiadkowych. Dzięki temu mieszkańcy będą mogli swobodnie przesiadać się – mówi Andrzej Kulig, wiceprezydent miasta.
Z uwagi na duże obawy mieszkańców związanych z budową i oddziaływaniem estakady premetra wzdłuż Dobrego Pasterza i al. Bora-Komorowskiego pod koniec zeszłego roku podjęto decyzję o wyłączeniu z wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach spornego odcinka od Parku Wodnego do Ronda Generała Maczka. Tym samym I etap został skrócony do odcinka od skrzyżowania ul. Reymonta i Piastowskiej do realizowanej obecnie linii tramwajowej do Mistrzejowic w rejonie ronda Młyńskiego. Od Akademickiej do ronda Młyńskiego linia będzie przebiegać w tunelu – ten, pod względem parametrów,
będzie dostosowany zarówno do premetra, jak i metra.
Teraz miasto zapowiada, że w wakacje będzie wydana decyzja środowiskowa dla I etapu, co umożliwi ogłoszenie przetargu na projekt. Prace nad dokumentacją projektową potrwałyby do 2026 r., z budową wstępnie ustaloną na lata 2027-2033 (po zabezpieczeniu środków finansowych w Wieloletniej Prognozie Finansowej). Natomiast ustalenie nowego przebiegu premetra na odcinku od ronda Młyńskiego do ronda Maczka będzie przedmiotem odrębnego zlecenia.