Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Kraków. Decyzja środowiskowa dla metra będzie później

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
05-03-2025
Ostatnia modyfikacja:
05-03-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Kraków

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kraków. Decyzja środowiskowa dla metra będzie później
mat. ZIM Kraków
30 czerwca prezydent Oświęcimia ma najwcześniej wydać decyzję środowiskową dla dokumentacji, która posłuży przyszłej budowie centralnego odcinka metra w Krakowie. Poza oczekiwaniem na wydanie decyzji, Kraków równolegle pracuje też nad ostatecznym przebiegiem podziemnej kolei. 

To standardowa procedura. Wskazany do wydania decyzji prezydent Oświęcimia zakończył przyjmowanie uwag do raportu środowiskowego, zaś inwestor otrzymał już uwagi od instytucji, które zgodnie z przepisami, muszą obligatoryjnie odnieść się do dokumentu – to RDOŚ oraz Wody Polskie. Teraz na zgłoszone uwagi będzie musiał odpowiedzieć pełnomocnik inwestora, czyli Zarządu Inwestycji Miejskich.

– Rozumiem, że temat metra budzi ogromne zainteresowanie krakowian i doniesienia o tym, że termin uległ przesunięciu rodzi niepokój, ale chciałbym uspokoić mieszkańców. Do Urzędu Miasta w Oświęcimiu spłynęła obszerna dokumentacja i wiele uwag. Zależy nam na sprawnym przebiegu procedur, ale jednocześnie kluczowe jest, aby decyzja została wydana rzetelnie i w sposób umożliwiający dalsze działania związane z realizacją inwestycji. Nie chcemy przyspieszać pracy urzędników – zależy nam na jakości dokumentu – ocenia zastępca dyrektora w Wydziale Strategii i Funduszy Europejskich, Marek Grochowicz.

Jak czytamy w obwieszczeniu prezydenta Oświęcimia, pierwotny termin 28 lutego nie zostanie dotrzymany, ponieważ nie wpłynęły jeszcze wymagane uzgodnienia od Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie oraz Dyrektora Zarządu Zlewni w Krakowie. Dodatkowo, inwestor musi uzupełnić i wyjaśnić złożony raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Po otrzymaniu pełnej dokumentacji konieczne będzie ponowne przeprowadzenie etapu opiniowania, uzgadniania oraz konsultacji społecznych – z tego powodu ustalono nowy termin załatwienia sprawy.

W Urzędzie Miasta Krakowa trwają bardzo intensywne prace związane z przygotowaniem inwestycji. Równolegle z procedurą środowiskową prowadzone są prace przygotowawcze, obejmujące doprecyzowanie ostatecznego przebiegu inwestycji, jej organizacyjno-prawnych ram, szczegółowych wytycznych projektowych oraz źródeł finansowania.

– Liczyliśmy się z tym, że wydanie decyzji środowiskowej może być opóźnione, ale to nie wstrzymuje naszych innych działań prowadzonych przez krakowskich urzędników i Radę Techniczno-Naukową – dodaje Grochowicz.

Jak wygląda procedura uzyskiwania decyzji środowiskowej?

Podejmując decyzję o budowie metra, władze miasta postanowiły wykorzystać przygotowaną w ubiegłych latach dokumentację środowiskową dla projektu premetra. Raport, opisujący to, jak inwestycja może wpłynąć na otoczenie, został złożony do pozyskania decyzji środowiskowej.

Do wydania decyzji prezydent Oświęcimia potrzebuje odpowiedniej opinii Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, Sanepidu oraz Wód Polskich, które, podobnie jak wcześniej mieszkańcy i instytucje, mogą zgłaszać swoje uwagi do raportu. Na każdą z nich będzie musiał odpowiedzieć inwestor, którym w tym przypadku jest Zarząd Inwestycji Miejskich. I właśnie w związku z przedłużonym terminem przesłania swoich uwag przez RDOŚ i Wody Polskie, Oświęcim zmienił datę wydania swojej decyzji.

Dlaczego sprawą zajmuje się Oświęcim?

Gmina Oświęcim przejęła dokumentację od Samorządowego Kolegium Odwoławczego, ponieważ prezydent Krakowa Aleksander Miszalski oraz jego zastępca Stanisław Mazur, zgodnie z przepisami Kodeksu postępowania administracyjnego, podlegają wyłączeniu z prowadzenia tej sprawy. Dotyczy ona terenów, na których ich rodziny posiadają nieruchomości, co oznacza potencjalny konflikt interesów. Aby zapewnić pełną transparentność i zgodność z prawem, konieczne było przekazanie dokumentacji innemu organowi administracyjnemu, który będzie mógł bezstronnie prowadzić dalsze postępowanie. Decyzją SKO, do wydania decyzji wytypowany został prezydent Oświęcimia.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

Przestrzeń

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

UM Kraków 16 września 2024

Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Maciej Rochel, Kamil Bieniek, Jakub Florczykiewicz 01 lipca 2024

Wiceprezydent Krakowa zapowiada starania o środki na (pre)metro

Przestrzeń

Zobacz również:

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

Przestrzeń

Kraków ma Radę ds. Budowy Metra

UM Kraków 16 września 2024

Kraków wybiera metro w śladzie premetra. Zdecydowany głos władz miasta

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Komunikacja

Kraków może stworzyć coś lepszego niż metro. Ale budowę tuneli trzeba zacząć niezwłocznie

Maciej Rochel, Kamil Bieniek, Jakub Florczykiewicz 01 lipca 2024

Wiceprezydent Krakowa zapowiada starania o środki na (pre)metro

Przestrzeń

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5