MPK Kraków opublikowało wymagania techniczne dotyczące prawie osiemdziesięciu przegubowych i standardowych autobusów, które maja zostać wyleasingowane. Ciekawe są zwłaszcza szczegółowo opisane wymagania przewoźnika w kwestii wyglądu pojazdów, które mają być „źródłem pozytywnych emocji u obserwatora”, ale powinny wystrzegać się „modernistycznych ozdobników”.
O obu przetargach, w których oferty mają zostać otwarte 1 sierpnia,
już pisaliśmy. MPK opublikowało jednak SIWZ, w którym dokładnie opisuje pojazdy.
Przetarg dotyczący niskopodłogowych autobusów 12–metrowych jest podzielony na dwie części. W pierwszej chodzi o 30 standardowych pojazdów miejskich. W drugiej, 7 dodatkowych pojazdów ma być używanych na dłuższych trasach i wyjeżdżać poza miasto. W związku z tym te autobusy powinny m.in. posiadać tachograf, bagażnik, apteczkę, komfortowe fotele z zagłówkami, podłokietnikami i pasami bezpieczeństwa dla pasażerów.
Pojazdy „podmiejskie” powinny mieścić 70 pasażerów, z czego 30 na miejscach siedzących. Mają mieć dwoje drzwi w układzie 2–2-0 i jedno miejsce na wózek dziecięcy lub inwalidzki. Z kolei te przeznaczone na miasto powinny mieścić 80 pasażerów z 26–29 pełnowymiarowymi miejscami siedzącymi, posiadać troje drzwi w układzie 2–2–2.
W przypadku przetargu na leasing 38 autobusów przegubowych, chodzi o pojazdy które przewiozą 140 pasażerów, z czego 38–45 na pełnowymiarowych miejscach siedzących. Każdy z nich powinien mieć czworo drzwi w układzie 2–2–2–2, a także co najmniej jedno miejsce na wózek dziecięcy oraz jedno na wózek inwalidzki.
Wszystkie pojazdy powinny być fabrycznie nowe.
Wyrazisty, bez ekstrawagancjiCo nie mniej istotne. MPK ma konkretne wymagania jeśli chodzi o design pojazdów. Twórcy dokumentacji przetargowej nie ograniczyli się do stwierdzenia że ma być estetyczny i nowoczesny, ale oczekują emocji, wrażeń i pobudzania wyobraźni, choć bez ekstrawagancji.
"Zamawiający oczekuje autobusu, którego kształt jest kompromisem wymagań prawnych, technicznych, oraz oczekiwań estetycznych, ekonomicznych, marketingowych. Jego postrzeganie winno odpowiadać obecnym wzorcom kreowanym przez obecne trendy przewoźników i kreatorów wzorów przemysłowych. Stylistyka powinna być dopracowana w szczegółach, a optymalne krzywizny mają być wyrazem nowoczesnego spojrzenia i zmniejszać optycznie wielkość autobusu. Kształt ma być źródłem pozytywnych emocji u obserwatora. Autobus nie powinien zawierać modernistycznych ozdobników i ekstrawaganckich elementów stylistyki zewnętrznej i wewnętrznej.
Przód autobusu ma być lekko spłaszczony, a jego kształt o wyraźne zarysowanych krawędziach może być uzupełniony ostrymi profilami reflektorów o kształtach potęgujących wyobraźnię. Dopuszcza się lekką asymetrię, leczy tylko w przypadku, jeżeli poprawi to widoczność, w szczególności prawej przedniej strony pojazdu. Linie podziału połączeń poszycia bocznego, układ okien, wielkość nadszybia winna ułatwić uzyskanie oczekiwanej kolorystyki autobusu. Stylistyka wnętrza ma być wyrazista, bez elementów przesytu, praktyczna w codziennej eksploatacji. Nie powinna zawierać elementów o ostrych profilach, z trudnym dostępem, podatnych na uszkodzenia. Stylistyka nadwozia i wnętrza nie powinna ograniczać technologii produkcji, wymuszać konieczność stosowania specjalnych materiałów, oraz ograniczać późniejszy recykling. Dopuszcza się restyling sprawdzonych wzorów, w których wprowadzono zmiany wynikające z postępu technicznego i dostosowania do nowych oczekiwań estetycznych”.
Im dłuższy, tym lepszyW obu przetargach MPK będzie wybierało na podstawie zaproponowanej ceny (60 proc.), oraz bardzo szczegółowo rozpisanych kryteriów technicznych (40 proc.). Te drugie w każdym przypadku zawierają po kilkanaście podkryteriów. W tym m.in. takie jak zamontowanie systemu rekuperacji do odzyskiwania energii, ilość miejsc w przestrzeni pasażerskiej (zarówno stojących jak i siedzących), wysokość podłogi, czy szerokość pojazdu. W przetargu dotyczącym przegubowców wyżej punktowane będzie zaproponowanie pojazdów o długości 18,75 m, niż krótszych, choć mieszczących się w zakresie przetargu (17,95 – 18,75 m).
Na pojazdy krakowski odbiorca wyda najpewnie ponad 100 mln zł. MPK szacuje, ze przetarg na autobusy przegubowe jest wart 61,6 mln zł netto, a na autobusy standardowej długości w sumie 42,8 mln zł netto.