Kraków czyni kolejny krok w sprawie bezkolizyjnego transportu szynowego. Miasto prowadzi przetarg na opracowanie niezbędnych dokumentów i złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej dla premetra.
Przedmiotem przetargu jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji dla pierwszego etapu premetra w Krakowie. Niedawno
prezentowano studium wykonalności inwestycji. Do zadań wykonawcy należeć będzie sporządzenie karty informacyjnej przedsięwzięcia, uzyskanie decyzji, złożenie wniosku o nadaniu rygoru natychmiastowej wykonalności oraz – w razie konieczności – sporządzenie raportu o oddziaływaniu na środowisko. Wykonawca będzie musiał przeprowadzić konsultacje społeczne.
Wniosek
w wariancie preferowanym obejmuje tzw. odcinek centralny trasy, przechodzący przez centrum miasta – od ul. Piastowskiej do ronda Generała Maczka. Jego długość to ok. 10,5 km (w tym odcinek tunelowy o długości ok. 5,6 km z siedmioma przystankami podziemnymi, estakadowy o długości ok. 1,4 km z dwoma przystankami nadziemnymi oraz odcinek naziemny o długości ok. 3,5 km z trzema przystankami naziemnymi).
Jak wskazuje zamawiający, na odcinku od ronda gen. Maczka do skrzyżowania z al. Okulickiego trasa poprowadzona jest w pasie rozdziału al. Andersa. Następnie trasa tramwajowa przechodzi w odcinek estakadowy i pokonuje skrzyżowania ul. Stella-Sawickiego / Wiślickiej / al. Bora-Komorowskiego w poziomie +1. Następnie trasa biegnie estakadą po północnej stronie al. Bora-Komorowskiego i ul. Dobrego Pasterza, by później połączyć się w poziomie terenu z projektowaną linią tramwajową Meissnera-Mistrzejowice. Przebieg wzdłuż ul. Dobrego Pasterza jest wspólny dla obydwu inwestycji na długości 0,7 km. Następnie trasa przechodzi w odcinek tunelowy pod ulicami: Młyńska, Pilotów, Olszyny, Brodowicza, Lubicz, Basztowa, Rajska, Czysta, Reymonta. Na tej ostatniej ulicy trasa wychodzi na powierzchnię i łączy się z planowaną linią tramwajową wzdłuż ul. Piastowskiej.
Założono budowę podziemnych przystanków z zastosowaniem metody odkrywkowej, podstropowej. Przewidziano perony boczne dla umożliwienia obsługi taboru jednokierunkowego, który jest obecnie powszechnie w użyciu. Dwutorowy tunel ma zostać wydrążony przy wykorzystaniu tarcz zmechanizowanych TBM o średnicy zewnętrznej około 9,6 m.
Wykonawca zaprojektuje warianty alternatywne do wariantu preferowanego. Pierwszy zakłada zastąpienie odcinka estakadowego między Dobrego Pasterza i Braci Schindlerów naziemną linią tramwajową. Drugi wariant zakłada modyfikację przebiegu wariantu w dwóch lokalizacjach. Pierwszą zmianą jest nowa lokalizacja przystanku podziemnego Stare Miasto – w rejonie Teatru Bagatela. Lokalizacja ta zakłada także korektę przebiegu odcinka tunelowego i brak ingerencji w teren Plant. Drugą zmianą jest wykorzystanie istniejącej sieci tramwajowej. Linia premetra miałaby kończyć się na pętli Mistrzejowice.
Termin składania ofert mija 5 listopada. O wyborze decydują cena (60%), dodatkowe doświadczenie koordynatora zespołu (5%), doświadczenie specjalisty w zakresie geologii, hydrogeologii i geotechniki (15%), akustyki (5%), analiz środowiskowych (5%), przyrody (5%), emisji zanieczyszczeń (5%). Na realizację zamówienia przeznaczono 19 miesięcy, przy czym sam wniosek o wydanie decyzji środowiskowej ma zostać złożony w ciągu pięciu miesięcy od zawarcia umowy.