Kraków nie rezygnuje z inwestycji, których celem jest wycofanie z ruchu wszystkich tramwajów z wysoką podłogą. W środę 4 listopada została podpisana umowa z firmą Stadler, która pozwoli MPK na skorzystanie z ostatniej opcji zakupu dodatkowych 25 nowoczesnych wagonów o długości ponad 33 metrów. W sumie do Krakowa trafi więc 110 Lajkoników.
To oznacza dla krakowian prawdziwą rewolucję w taborze tramwajowym – i to już w najbliższym czasie. Pozwoli bowiem MPK SA w Krakowie na zrealizowanie wszystkich zaplanowanych kontraktów, które w sumie umożliwią wymianę co trzeciego tramwaju w Krakowie na nowoczesny, niskopodłogowy i klimatyzowany pojazd.
Na zakup 110 nowych tramwajów składa się 5 umów podpisanych przez MPK SA i firmę Stadler:
- Umowa na zakup 35 tramwajów Lajkonik – podpisana 16 stycznia 2018 r.
- Umowa na zakup 15 tramwajów Lajkonik (opcja w ramach umowy ramowej) – podpisana 12 grudnia 2018 r.
- Dwie umowy na zakup 10 i 25 pojazdów Lajkonik II (umowa podstawowa i opcja w ramach umowy ramowej) – podpisane 29 kwietnia 2020 r.
- Umowa na zakup 25 tramwajów Lajkonik II (opcja w ramach umowy ramowej) – podpisana 4 listopada 2020 r.
Dostawa pierwszych 50 tramwajów jest w trakcie realizacji. Od czerwca do końca października 2020 roku na torowiska wyjechało 14 nowoczesnych Lajkoników (15 wagon wyjedzie na linię w czwartek, 5 listopada, a dwa kolejne są w trakcie końcowych odbiorów technicznych). W przypadku 60 tramwajów, których dostawy gwarantują umowy podpisane w 2020 roku, ich produkcja i transport do Krakowa są zaplanowane na lata 2022-2023.
– Decyzja o podpisaniu jeszcze w tym roku umowy na dostawę dodatkowych 25 tramwajów wynikała przede wszystkim z planowanych potrzeb Miasta w zakresie rozwoju linii tramwajowych oraz konieczności wymiany wyeksploatowanych tramwajów. Nie bez wpływu na decyzję dotyczącą zakupu była też troska o osoby starsze i niepełnosprawne, z ograniczoną mobilnością, dla których często transport publiczny to jedyna możliwość poruszania się po mieście. Dlatego podobnie jak w przypadku taboru autobusowego, podjęte decyzje umożliwią realizację usług przewozu tramwajowego w Krakowie wyłącznie pojazdami z niską podłogą. Znacząco zwiększy się też udział klimatyzowanych wagonów tramwajowych – podkreślił Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.
Podpisane w 2020 roku umowy na zakup nowych tramwajów, w tym także ta podpisana 4 listopada, to efekt prac, które rozpoczęły się we wrześniu 2018 roku. To właśnie wtedy, prawie dwa lata temu, krakowski przewoźnik zaprosił producentów do dialogu technicznego. W efekcie w kwietniu 2019 roku został ogłoszony przetarg, w którym została wybrana oferta konsorcjum firm Stadler Polska i Stadler Środa.
– Środki na realizację zakupu dodatkowych tramwajów będą pochodzić z kredytu zaciągniętego w Europejskim Banku Inwestycyjnym. Podobnie jak to było w naszych poprzednich projektach, także w tym przypadku wystąpimy z wnioskiem o refinansowanie ich zakupu ze środków Unii Europejskiej w obecnej lub przyszłej perspektywie finansowej – powiedział po podpisaniu umowy Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA.
Nowe tramwaje to 33-metrowe, trzyczęściowe pojazdy niskopodłogowe z czterema wózkami jezdnymi. Będą wyposażone w drzwi wejściowe o większej niż standardowo szerokości (1400 mm) zapewniając szybką wymianę pasażerów. Z kolei specjalna konstrukcja czoła pojazdu zmniejszy ryzyko wciągnięcia pieszego pod pojazd w razie wypadku. W nowych tramwajach będzie więcej przestrzeni z niską podłogą, a także więcej miejsca dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Nowością będą także specjalne oparcia zamontowane dla osób stojących. Tramwaje przewiozą jednocześnie 238 pasażerów, w tym 75 osób na miejscach siedzących. Będą wyposażone między innymi w klimatyzację, automat biletowy z możliwością zapłaty kartą i system BLIK, system informacji pasażerskiej, monitoring oraz porty USB do ładowania smartfonów. Ergonomiczna kabina i wygodny fotel zapewnią motorniczemu komfortowe warunki pracy.
– Produkcja nowoczesnych tramwajów Lajkonik dla miasta Krakowa, mimo coraz trudniejszej sytuacji związanej z pandemią, trwa nieprzerwanie w naszym siedleckim zakładzie. Dotychczas dostarczyliśmy już 17 pojazdów i sukcesywnie przekazujemy kolejne, zamówione w ramach pierwszego kontraktu. Dziękujemy naszemu Klientowi za zaufanie i z przyjemnością podejmujemy się realizacji kolejnej, podpisanej dziś umowy – poinformował Tomasz Prejs, prezes zarządu Stadler Polska.
Warto podkreślić, że cztery nowe tramwaje (2 z pierwszej i 2 z kolejnych umów) będą wyposażone w innowacyjny system, który pozwoli na jazdę z opuszczonym pantografem, bez korzystania z sieci trakcyjnej na odcinku najmniej 3 km (pozostałe wagony będą miały instalację umożliwiającą zamontowanie tego systemu w przyszłości). To rozwiązanie ma umożliwić jazdę tramwajom w przypadku, gdy nie będzie możliwości korzystania z sieci trakcyjnej (np. w przypadku awarii zasilania). W przyszłości pozwoli to także na uruchomienie w obrębie I Obwodnicy fragmentów linii bez konieczności stawiania słupów trakcyjnych.