MPK w Krakowie ogłosiło przetarg na łącznie 32 autobusy elektryczne. Zakupy są możliwe dzięki środkom pozyskanym z Narodowego Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Na zakup zeroemisyjnego taboru Kraków otrzymał ponad 130 mln zł.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie rozpisało przetarg na zakup nowych autobusów elektrycznych. Postępowanie podzielono na dwa zadania. W pierwszym poszukiwany jest producent 22 autobusów standardowych. W przypadku zadania drugiego miasto chce pozyskać 10 autobusów przegubowych. Do obu przedsięwzięć dostarczone mają zostać również ładowarki plug-in o mocy co najmniej 50 kW i liczbie równej liczbie zamawianych pojazdów.
Autobusy mają być fabrycznie nowe, niskopodłogowe i jednego typu. Konstrukcja pojazdu i zastosowane rozwiązania mają gwarantować, co najmniej 12 lat eksploatacji przy założeniu średnio 80 tys. km rocznego przebiegu. W przypadku krótkich autobusów mają to być pojazdy dwuosiowe o długości w przedziale od 11,8 do 13,5 metra. Pojazdy przegubowe określono w przedziale 17,5 do 18,75 metra. Autobusy mają być napędzane centralnym silnikiem elektrycznym lub silnikami elektrycznymi w piastach kół. Układ napędu ma odzyskiwać energię hamowania i wykorzystywać ją do doładowania magazynów energii lub ogrzewania.
Dla wersji standardowej przewidziano 24 miejsca siedzące dla pasażerów, zaś osiem z nich ma być dostępnych z poziomu niskiej podłogi. Ogółem autobus powinien zabrać minimum 70 pasażerów. W przypadku autobusów przegubowych pojazd powinien zabrać 110 pasażerów, w tym 36 na miejscach siedzących. W przypadku 10 foteli dostęp powinien być zapewniony z poziomu niskiej podłogi. Wejście do pojazdu standardowego zapewnią trzy pary podwójnych drzwi, zaś przegubowego – cztery pary. Wewnątrz zapewniony będzie system klimatyzacji, ogrzewania, informacji pasażerskiej, monitoring, a także innowacyjne systemy wspomagające pracę kierowców.
Autobusy będą dostosowane do ładowania za pomocą dwóch rozwiązań. Pierwszym będzie złącze plug-in. Ładowarki mają pozwolić naładować całkowicie rozładowane baterie w ciągu 3 godzin. Dodatkowo autobusy będą wyposażone w pantograf na dachu, który umożliwi szybkie ładowanie do 250 kW.
Termin składania ofert dla obu zadań wyznaczono do 10 stycznia. W obu przypadkach głównym kryterium wyboru jest cena (65 proc.). Pozostałe punkty (35 proc.) oferenci otrzymają za kryteria techniczne. MPK Kraków oceniać będzie takie aspekty jak okres gwarancji całopojazdowej, liczba wszystkich miejsc pasażerskich w autobusie (siedzących i stojących), liczba wszystkich miejsc pasażerskich siedzących w autobusie dostępnych z poziomu niskiej podłogi, rozwiązanie napędu elektrycznego w autobusie, deklarowany okres gwarancji na silnik trakcyjny, wysokość pojazdu z uwzględnieniem urządzeń zamontowanych na dachu, zużycie energii elektrycznej przez autobus. Termin realizacji zamówienia na autobusy standardowe określono na 12 miesięcy, a na przegubowe – 11 miesięcy.
MPK Kraków
pozyskało na zakup elektryków środki z KPO w wyniku naboru wniosków prowadzonego przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Bezzwrotne wsparcie finansowe pochodzi z programu „Zeroemisyjny transport Zielony transport publiczny”. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie uzyska ponad 130,2 mln zł. Poza 32 autobusami elektrycznymi w planach jest również pozyskanie za te środki 10 autobusów wodorowych - przetarg na to zadanie także właśnie ruszył. Jego szczegóły opiszemy w oddzielnym tekście.