W nocy z wtorku na środę (7/8 stycznia) nowy tramwaj Lajkonik wyjechał po raz pierwszy na ulice Krakowa. To element testów poprzedzających dopuszczenie pojazdu do ruchu. W sumie Stadler ma dostarczyć w tym roku 50 takich tramwajów.
Jak informuje MPK Kraków, minionej nocy Lajkonik po raz pierwszy wyjechał poza teren zajezdni. Trwają testy i jazdy homologacyjne pierwszego pojazdu dostarczonego przed połową grudnia przez firmę Stadler. Po dopuszczeniu pojazdu do ruchu rozpoczną się wówczas szkolenia motorniczych oraz pracowników zaplecza.
W połowie stycznia 2018 r. MPK Kraków podpisało umowę ramową z konsorcjum firm Solaris Bus & Coach i Stadler Polska na dostawy do 50 tramwajów. Umowa realizacyjna pierwszej części zamówienia, opiewająca na kwotę ponad 314 mln zł, obejmuje 35 pojazdów. W grudniu 2018 r. MPK
zawarło umowę na pozostałe 15 tramwajów, wyczerpując tym samym w pełni umowę ramową na dostawy do 50 tramwajów.
Nowe niskopodłogowe trójczłonowe tramwaje o długości 33,4 m i szerokości 2,4 m będą mogły przewieźć 227 podróżnych (przy normie pięć osób na metr kwadratowy), w tym 80 na miejscach siedzących. Nowością są szersze niż dotychczas drzwi o szerokości 1,4 m. Tramwaje są wyposażone w skrętne wózki.
Warto także przypomnieć, że dwa tramwaje z tego zamówienia będą wyposażone w innowacyjne rozwiązanie, które umożliwi jazdę bez zasilania z sieci trakcyjnej na odległości ok. 3 km. Będzie istniała możliwość instalacji tego systemu także w innych wozach. Więcej o założeniach jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej pisaliśmy
tutaj.
fot. MPK Kraków