Pierwszy tramwaj Stadlera w Krakowie uzyskał już dopuszczenie do ruchu. Lajkonik zacznie wozić pasażerów po rozpoczęciu i pomyślnym zakończeniu jazd testowych, a także przeszkoleniu motorniczych i pracowników zaplecza.
Jak informują przewoźnik i producent, tramwaj Tango Lajkonik uzyskał homologację. – Pojazd otrzymał dopuszczenie do ruchu w dniu 4 lutego 2020 r. – informuje Marta Jarosińska, rzeczniczka firmy Stadler Polska.
W tej chwili trwają dalsze odbiory tramwaju. – Polegają one na potwierdzeniu, że wagon spełnia wszystkie wymagania opisane w specyfikacji istotnych warunków zamówienia – wskazuje Marek Gancarczyk, rzecznik prasowy MPK Kraków. – Jesteśmy na końcowym etapie odbiorów. Pozostałe testy wynikające z umowy także zostały zakończone pozytywnie. Aktualnie trwają prace nad optymalizacją niektórych parametrów i funkcji pojazdu – dodaje Jarosińska.
Pierwszy pojazd, zgodnie z umową, powinien wyjeździć w ramach testów 100 km. – Jak tylko będzie to możliwe, rozpoczną się jazdy w ramach 100 km – mówi Marek Gancarczyk. Tramwaj zacznie wozić pasażerów po zakończeniu procedury odbiorowej i przeszkoleniu kadry – motorniczych i pracowników zaplecza.
Pierwszy Lajkonik dotarł do Krakowa
w grudniu, a w nocy z 7 na 8 stycznia
rozpoczął jazdy na mieście. W tym roku Stadler ma dostarczyć w sumie 50 tramwajów tego typu.
Nowe niskopodłogowe trójczłonowe tramwaje o długości 33,4 m będą mogły przewieźć 227 podróżnych (przy normie pięć osób na metr kwadratowy), w tym 80 na miejscach siedzących. Nowością są szersze niż dotychczas drzwi o szerokości 1,4 m. Tramwaje są wyposażone w skrętne wózki. Warto także przypomnieć, że dwa tramwaje z tego zamówienia będą wyposażone w innowacyjne rozwiązanie, które umożliwi jazdę bez zasilania z sieci trakcyjnej na odległości ok. 3 km. Będzie istniała możliwość instalacji tego systemu także w innych wozach.