Kraków chce opracować wielowariantową koncepcję budowy oraz rozbudowy obecnych odcinków ulic wraz z budową nowego odcinka sieci tramwajowej, od pętli Czerwone Maki w kierunku Skawiny. Miasto otrzymało oferty na wykonanie opracowania, lecz każda z nich przewyższa budżet Krakowa.
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie
wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji rozbudowy ul. Bunscha i budowy ul. Humboldta wraz z budową linii tramwajowej oraz uzyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Opracowanie będzie stanowiło podstawę do późniejszego opracowania dokumentacji projektowej w celu wykonania budowy/rozbudowy ul. Bunscha, ul. Humboldta i ul. Skotnickiej. W ramach tramwajowej części opracowania założono dwa główne warianty nowej trasy tramwajowej.
W I wariancie założono budowę linię tramwajowej wzdłuż ulic Bunscha, Humboldta, Skotnickiej – lub w zmodyfikowanym przebiegu, jeżeli będzie to uzasadnione na podstawie przeprowadzonych przez wykonawcę analiz korytarzowych. Pętlę autobusowo-tramwajową z parkingiem przewidziano w rejonie węzła autostradowego A4 Kraków – Skawina. Jeden podwariant ma zakładać pętlę po wschodniej stronie węzła, a drugi po zachodniej. Natomiast w II wariancie założono pętlę wcześniej, w rejonie rozjazdu dla przyszłej linii tramwajowej w
kierunku osiedla Kliny, po zachodniej stronie terenów Szpitala Klinicznego im. dr. Józefa Babińskiego w Krakowie. Parking przesiadkowy w tym wariancie może znaleźć się przy pętli albo w innym miejscu przy trasie.
Wjazd na pętlę Czerwone Maki ma być przewidziany z obu stron (zarówno od strony Bobrzyńskiego, jak i Bunscha). Pojemność i funkcjonalność pętli nie może być zmniejszona, a wykonawca ma przedstawić rozwiązanie zapewniające integrację przystanków w ramach węzła. Dalej torowisko ma przebiegać w pasie drogowym, poza jezdnią. W miejscach, w których jest to możliwe i zasadne, autorzy mają, w ramach wariantowania, przewidzieć wspólne pasy autobusowo-tramwajowe. W obu wariantach należy przewidzieć możliwość wydłużenia trasy tramwajowej do Skawiny. Przewidziano także, w ramach podwariantu, pełny rozjazd torowy w kierunku os. Kliny. Zakładana prędkość tramwajów nie może być mniejsza niż 70 km/h.
W postępowaniu właśnie minął termin składania ofert. Realizacją opracowania są zainteresowane cztery firmy. Databout wycenił wykonanie opracowania na 2,14 mln złotych brutto, Sweco Polska na 1,968 mln złotych brutto, ARG Projektowanie Inwestycyjne na 2,3 mln złotych a MPRB na 3,567 mln złotych brutto. Budżet miasta jest mniejszy i opiewa na 1,63 mln złotych brutto. Przypomnijmy, że jest to drugie podejście do wyłonienia wykonawcy dokumentacji, gdyż pierwsza próba nie powiodła się z powodu ceny złożonych ofert.