Od 19 października 2024 roku Mobilis rozpocznie realizację przewozów w Krakowie w ramach nowego, 10-letniego kontraktu. Na ulice miasta wyjadą nowe autobusy, które zostały wyprodukowane w tym roku, zastępując dotychczas kursujące, wysłużone pojazdy. W większości będą to autobusy nisko i zeroemisyjnie zasilane sprężonym gazem ziemnym CNG lub elektrycznie. Docelowo, Mobilis będzie kierował do ruchu prawie dwukrotnie więcej pojazdów, niż czynił to dotychczas.
Łącznie podczas nowego kontraktu Mobilis będzie posiadał 151 nowych autobusów, z czego:
- 91 z nich to autobusy przegubowe na gaz ziemny (CNG),
- do tego 43 autobusy standardowe (CNG),
- 6 autobusów MIDI+ (CNG),
- 6 autobusów spalinowych Mini (Euro6),
- 5 autobusów Mini (elektrycznych).
Prywatny operator przejmie od MPK obsługę linii: 110, 113, 129, 163, 184, 196/496 i 511. Jednocześnie, linia 192 będzie obsługiwana przez miejskiego operatora. Częstotliwość kursowania wymienionych linii nie ulegnie zmianie w związku ze zmianą operatora.
Wraz z nową umową, uruchomione zostaną dwie zupełnie nowe linie dla których pozyskane zostały specjalne, dedykowane pojazdy, o mniejszych gabarytach:
- Uruchomienie linii 126 z Bronowic Małych przez Mydlniki, Chełm, Al. Kasztanową, Starowolską i Księcia Józefa do Os. Podwawelskiego. Zupełnie nowe połączenie na zachodzie miasta eliminujące białe plamy dostępności do KMK, ale również pomagające mieszkańcom Woli Justowskiej i Przegorzał w komunikacji pomiędzy dzielnicami, w tym dojeździe dzieci do szkół. Linia będzie kursować z częstotliwością co 30 minut przez wszystkie dni w tygodniu. Docelowo, po zakończeniu przebudowy ulicy Kościuszki, zakłada się skierowanie linii na Salwator, co pozwoli zwiększyć jej częstotliwość do 20 minut w godzinach szczytów;
- Uruchomienie linii 147, która zapewni połączenie osiedla Żabiniec z trasą tramwajową do Górki Narodowej i z węzłem przesiadkowym Nowy Kleparz. Autobusy jeździć będą po pętli, następującymi ulicami: Lekarską, ks. Siemaszki, Stefana Jaracza, Żabiniec i Zdrową. Linia będzie kursować z częstotliwością co 10 minut w godzinach szczytu i co 15 minut poza, a w dni wolne co 20 minut.
Jednocześnie, ZTP proponuje następujące zmiany:
- Wydłużenie linii 142 z pętli Aleja Przyjaźni do pętli Czyżyny Dworzec, przywracając bezpośrednie połączenie dla mieszkańców rejonu ulicy Marii Dąbrowskiej z centrum Nowej Huty;
- Wydłużenie linii 163 z pętli Nowy Bieżanów Południe do pętli Miejskie Centrum Opieki, zapewniając w ten sposób bezpośredni dojazd z Nowej Huty do Szpitala Uniwersyteckiego w Prokocimiu;
- Wydłużenie linii 193 z pętli Prądnik Czerwony do dworca Górka Narodowa P+R, przywracając bezpośrednie połączenie z rejonu Górki Narodowej i Osiedla Gotyk w kierunku Nowej Huty.
Zwolnione w krakowskim MPK autobusy z linii przekazanych do operatora Mobilis, nie znikną z ulic miasta i zostaną przeznaczone do obsługi nowych połączeń i wzmocnienia już istniejących, oto propozycja:
- Wydłużenie linii 125, będzie kursować po nowej stałej trasie z pętli Złocień przez ulicę Domagały, Nad Drwiną, Półłanki, Botewa, Surzyckiego, Lipską, Saską, Stoczniowców, Ofiar Dąbia, Aleję Pokoju, Cystersów, Mogilską, Lubicz, Rakowicką do Dworca Głównego Wschód. Linia będzie kursować z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu i co 20 minut poza, a w dni wolne co 20 minut;
- Linia 195 zastąpi dotychczasową linię 425 na trasie: Mały Płaszów P+R – Surzyckiego, Botewa, Półłanki, Agatowa – Złocień – Agatowa, Bieżanowska, Barbary/Mała Góra, Ćwiklińskiej, Teligi, Wielicka – Rżąka. Linia kursować będzie co 20 minut w dni powszednie i co 40 minut w dni wolne;
- Uruchomienie linii 148, która zapewni nowe połączenie z rejonu Małego Płaszowa przez obszar rozbudowującej się zabudowy mieszkaniowej w rejonie ulicy Myśliwskiej i Koszykarskiej z obiektami handlowymi i wystawienniczymi w Łęgu oraz dworcem w Czyżynach. Linia będzie kursować po trasie: Zajezdnia Płaszów – Mały Płaszów P+R – Myśliwska – Koszykarska – Nowohucka – Galicyjska – Rondo Czyżyńskie – Czyżyny Dworzec z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu i co 20 minut poza, a w dni wolne co 40 minut;
- Linia 153 zostanie skierowana do pętli Miejskie Centrum Opieki. Dodatkowo, wybranymi kursami będzie obsługiwać przystanek Wydział Farmaceutyczny UJ;
- Wydłużenie linii 155 przez ulicę Malborską, Kamieńskiego i aleję Powstańców Śląskich do dworca Podgórze SKA.
Zmiany proponowane są też na Prądniku Białym i samej Górce Narodowej, gdzie mieszkańcy wnioskowali o zmiany:
- Wydłużenie linii 169/469 przez ulicę Siewną i Aleję 29 Listopada do dworca Górka Narodowa P+R. W kierunku powrotnym będzie kursować przez Osiedle Gotyk;
- Uruchomienie linii 317 w miejsce dotychczasowej 537, przedłużając część kursów po następującej trasie: Dworzec Główny Wschód – Aleja 29 Listopada – Kuźnicy Kołłątajowskiej – Witkowice/Marszowiec (co drugi kurs na dłuższej trasie). Linia będzie kursować z częstotliwością co 15 minut w godzinach szczytu i co 30 minut poza, a w dni wolne co 30 minut.
Dodatkowo, w Nowej Hucie linia 160 w dni powszednie zostanie wydłużona z Ruszczy do pętli w Pleszowie. Rozwiązanie to poprawi zarówno ofertę przewozową dla mieszkańców Ruszczy, jak i otworzy nowe możliwości dojazdu dla pasażerów z Wadowa i Łuczanowic.
W kolejnych tygodniach, gdy między innymi dokończone zostaną remonty i przebudowy ulic, zaproponowane zostaną dodatkowe zmiany w funkcjonowaniu KMK:
- Uruchomienie linii 104 po trasie: Swoszowice SKA – Forteczna – Pod Fortem – Czerwone Maki P+R;
- Przedłużenie linii 105 od 4 listopada 2024 r. na wybranych kursach do pętli Osiedle Piastów;
- Przywrócenie linii 108 na nowej trasie przez ulicę Tetmajera;
- Przedłużenie linii 113 do Centrum Handlowego przy ulicy Galicyjskiej;
- Skierowanie na nową trasę linię 137 z Górki Narodowej P+R przez Aleję 29 Listopada i ulicę Opolską do Bronowic Małych i ul. Lindego.
Dodatkowo, ZTP w Krakowie chce stworzyć połączenia autobusowe dla rejonu Lesiska i Łęgu oraz przez ulicę Ciesielskiego oraz Życzkowskiego.