W grudniu minionego roku MPK Kraków ogłosiło przetarg na dostarczenie 10 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich zasilanych wodorem. Do MPK wpłynęła tylko jedna oferta, która wycenia koszt jednego pojazdu zasilanego wodorem na 2 938 849 zł netto.
Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie ogłosiło przetarg na dostarczenie 10 fabrycznie nowych niskopodłogowych autobusów miejskich zasilanych wodorem. Przedsięwzięcie pn. „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie” obejmujące zakup autobusów standardowych objętych postępowaniem uzyskało bezzwrotne wsparcie finansowe w ramach Inwestycji: „Zeroemisyjny transport zbiorowy Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności” w ramach programu priorytetowego „Zielony transport publiczny”.
W założeniu autobusy mają mieć od 11,8 do 13,5 metra długości, od 2,5 do 2,55 metra szerokości oraz maksymalnie 3,4 metra wysokości. Minimalna liczba miejsc pasażerskich ma wynosić 70 – w tym minimum 24 miejsca siedzące. Autobusy mają również posiadać troje drzwi o układzie 2-2-2. Pojazdy mają być całkowicie niskopodłogowe, wyposażone z system klimatyzacji i ogrzewania.
Pojazdy będą posiadać przestrzeń dedykowaną dla osób poruszających się na wózkach oraz opiekunów z dziećmi w wózkach. Dodatkowo będą mieć platformy ułatwiające wsiadanie i wysiadanie osobom na wózkach. Nowoczesny system informacji pasażerskiej obejmujący tablice wyświetlające trasę przejazdu oraz głosowe zapowiedzi wewnątrz i na zewnątrz pojazdu będą standardowym wyposażeniem.
Zamawiający wymaga, aby oferowane autobusy charakteryzowały się zerową emisją produktów spalania, w szczególności: tlenku węgla CO, węglowodorów THC, tlenków azotu NOx, cząstek stałych PM i dwutlenku węgla CO2. Wymaga również, aby oferowane autobusy charakteryzowały się zużyciem energii w okresie pełnego cyklu użytkowania w trudnych warunkach komunikacji miejskiej nie większym niż 880.000 MJ. Warto dodać, że jednym z najważniejszych atutów wodorowych autobusów jest ich zasięg, który wynosi aż 450 km na jednym tankowaniu.
Na sfinansowanie projektu MPK Kraków przeznaczyło 43,05 miliony złotych. W wyznaczonym czasie w odpowiedzi na ogłoszenie wpłynęła tylko jedna oferta. Propozycję złożyła firma PAK-PCE Polski Autobus Wodorowy, która zaproponowała cenę 2 938 849 zł netto za każdy pojazd marki NesoBus (36 147 842,70 zł brutto za całość zamówienia). Aktualnie mieszkańcy Krakowa mają okazję testować wodorowe autobusy NesoBus w ramach przeprowadzanych przez MPK testów.
MPK w Krakowie uzyskało już finansowanie na realizację tej inwestycji w ramach projektu „Rozwój floty autobusów zeroemisyjnych dla potrzeb realizacji usług transportu publicznego w Krakowie”. W związku z tym, 28 listopada 2024 roku podpisano umowę z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, która umożliwia MPK uzyskanie do 130 235 000 zł z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Środki te pochodzą z III edycji programu „Zielony Transport Publiczny” i zostaną przeznaczone także na zakup 32 autobusów elektrycznych, które MPK planuje zamówić.
Obecnie MPK w Krakowie dysponuje już 121 autobusami zeroemisyjnymi, a po dostarczeniu nowych pojazdów liczba ta wzrośnie do 163. Ciekawy jest fakt, że mimo dużej floty autobusów zeroemisyjnych oraz hybrydowych MPK Kraków deklaruje ciągłą
dywersyfikację posiadanej floty ze względów praktycznych, tłumacząc że pozwala to na elastyczność i pracę w różnych warunkach pogodowych.