MPK Kraków ogłosiło drugi przetarg ramowy na zakup ponad 40-metrowych tramwajów. Przewoźnik może kupić maksymalnie 30 jednostek o długości od 42 do 45 metrów. MPK preferuje wagony 4-członowe i w pełni niskopodłogowe, a więc podobne do już posiadanych przez siebie Krakowiaków.
MPK Kraków rozpisało
ponowne przetargi na dostawy nowych tramwajów w trzech wersjach - 32-metrowej (o długości w przedziale 32-34 metry) jednokierunkowej, dwukierunkowej o długości 32-34 metrów oraz jednokierunkowych wagonów o długości w przedziale 42-45 metrów. Przyjrzyjmy się specyfikacji kupowanych tramwajów. Na pierwszy ogień bierzemy tramwaje o długości od 42 do 45 metrów.
290 osób na pokładzie i 5 lub 6 wózków
Pierwszy z dostarczonych tramwajów tego rodzaju musi być wyposażony w system jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej na długości co najmniej 3 kilometrów, natomiast pozostałe wagony mają być przystosowane do montażu tego rozwiązania, tak naprawdę poprzez dołączenie zasobnika energii. Ponadto oferowane tramwaje muszą być oparte na pięciu lub sześciu wózkach jezdnych, a MPK wymaga, aby każdy człon nowych tramwajów był oparty o wózek. Tramwaje mają zabierać na pokład co najmniej 290 osób, z czego co najmniej 35% na miejscach siedzących. Konstrukcja pudła wagonu ma zapewnić jego co najmniej 30 letnią eksploatację przy średnim rocznym przebiegu nie większym niż 80 tysięcy kilometrów.
MPK wymaga, aby wózki toczne i napędowe o rozstawie osi w wózku 1800 mm były podzespołami sprawdzonymi w przynajmniej dwuletniej eksploatacji, w przynajmniej pięciu eksploatowanych tramwajach (wieloczłonowych, na co najmniej trzech wózkach obrotowych) lub posiadały podzespoły tj. silniki, przekładnie i zestawy kołowe sprawdzone w przynajmniej dwuletniej eksploatacji w przynajmniej pięciu eksploatowanych tramwajach.
Co najmniej 90% niskiej podłogi, choć MPK premiuje w pełni niskopodłogowy tabor
Kolejnym wymaganiem jest procent niskiej podłogi. Tramwaj musi posiadać co najmniej 90 % (z marginesem tolerancji +/- 5 %) powierzchni niskiej podłogi bez stopni, w przestrzeni dostępnej dla pasażerów stojących, choć kryteria punktowania przyznają punkty tramwajom w pełni niskopodłogowym. Margines tolerancji nie dotyczy oferowanego tramwaju posiadającego 100% powierzchni niskiej podłogi.
Jak czytamy w specyfikacji, na potrzeby tego zamówienia niska podłoga to taka, która na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących jest całkowicie płaska lub zmienia łagodnie i bezstopniowo swoją wysokość, z pochyleniem wzdłuż osi pojazdu nie większym niż 10% i spełnia warunek nie przekraczania wysokości liczonej od PGS określonej: dla stref drzwiowych na 300 mm, dla stref nad wózkami 480mm, dla stref pozostałych 370 mm, a dla wagonu posiadającego 100% powierzchni niskiej podłogi dopuszcza się nad wózkami napędowymi (dwa siedzenia obok siebie) podest, z zastrzeżeniem że wysokość podestu nie może być większa niż 200 mm (mierzona od wysokości podłogi w osi pojazdu), a jego krawędź musi być oznaczona kolorem żółtym.
Dla wagonu posiadającego mniejszą niż 100% powierzchnię niskiej podłogi dla stref nad wózkami napędowymi dopuszcza się wysokość podłogi, max 590 mm., przy czym przejście z części niskiej na wysoką, może być zrealizowane przy wykorzystaniu jednego stopnia, którego wysokość nie może przekraczać 220 mm. Krawędź stopnia musi być oznaczona listwą świetlną LED w kolorze żółtym.
Minimum ośmioro drzwi, sześć podwójnych
Konstrukcja tramwajów musi umożliwić ich bezproblemową eksploatację w temperaturach od -30°C do plus 45°C, a także pokonanie torowiska zalanego wodą do wysokości 2,5 cm nad główkę szyny z prędkością 40 km/h oraz do wysokości 8,5 cm nad główkę szyny z prędkością 5 km/h. Szerokość wagonów nie może przekroczyć 2,4 metra, a wysokość, bez pantografu, 3,6 metra. Nacisk na oś każdego z tramwajów nie może być większy niż 90 kN, z wyłączeniem tramwaju wyposażonego w system jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, na który składają się baterie trakcyjne.
Wszystkie kupowane tramwaje muszą być zdolne do przejechania co najmniej 200 metrów w razie konieczności zjazdu z izolatora sekcyjnego lub skrzyżowania. Tramwaje będą klimatyzowane, ogrzewane oraz monitorowane. Pojawi się również defibrylator AED oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej.
MPK wymaga, żeby nowe wagony miały co najmniej 8 drzwi, z czego co najmniej sześć to drzwi podwójne. Pierwszy i ostatni człon mają być wyposażone w dwoje podwójnych drzwi o szerokości 1,3 metra. Wszystkie z nich mają być odskokowo-przesuwne.
Umowa ramowa na 4 lata. Potem poszczególne umowy wykonawcze
Przetarg ma charakter ramowy, dlatego dostawy określonej liczby wagonów będą odbywały się w oparciu o konkretne umowy realizacyjne. MPK może kupić maksymalnie 30 wagonów 40-metrowych. Założono, że umowa ramowa zostanie zawarta tylko z jednym wykonawcą, choć nie oznacza to, że MPK uruchomi jakąkolwiek umowę realizacyjną. Jeśli tak się stanie, to w ramach pierwszej umowy realizacyjnej MPK będzie musiało zamówić co najmniej 15 tramwajów. Kolejne wagony mogą być zamawiane w ramach kolejnych umów wykonawczych. Umowa ramowa zostanie zawarta na okres czterech lat.
Pierwszy tramwaj z pierwszej umowy realizacyjnej ma zostać dostarczony między 18 a 28 miesiącem od momentu zawarcia umowy wykonawczej, natomiast drugi wagon w okresie do 3 miesięcy od dostawy pierwszego tramwaju. Ostatni z 15 wagonów ma zostać dostarczony nie później niż 7 miesięcy od daty dostawy pierwszego tramwaju. Dostawy pozostałych wagonów, w ramach następnych umów realizacyjnych, będą przedmiotem uzgodnień pomiędzy MPK a wykonawcą.
Jakie doświadczenie?
Potencjalni oferenci muszą wykazać, że w ciągu 5 ostatnich lat należycie wykonali i przekazali do eksploatacji co najmniej 10 fabrycznie nowych, minimum 3-członowych tramwajów, z co najmniej 70% niskiej podłogi, które były napędzane silnikami prądu przemiennego, a co najmniej jeden z tych wagonów został dopuszczony do ruchu w krajach UE lub w państwach z którymi UE zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców.
Ponadto warunek doświadczenia zostanie spełniony jeśli oferenci wykażą, że w ciągu 5 ostatnich lat świadczyli usługi opieki technicznej polegające co najmniej na usuwaniu wad, usterek i awarii oraz wymianie części i podzespołów przez 12 kolejnych miesięcy dla minimum 10 fabrycznie nowych wieloczłonowych tramwajów, napędzanych silnikami prądu przemiennego, min. 70% niskiej podłogi, z wózkiem/wózkami zabudowanymi w części niskiej podłogi.
Szerokie kryterium oceny ofert. Cena stanowi tylko połowę
O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 50%, a także długość udzielonego okresu gwarancji - 6% (maksymalną liczbę sześciu punktów otrzymają oferty udzielające gwarancji na co najmniej 60 miesięcy), zużycie energii - 6%, liczba członów wagonu - 4% (4 punkty za tramwaj 4-członowy, 2 punkty za 5-członowy i 0 punktów za tramwaje o liczbie członów większej niż pięć) oraz parametry techniczne - 34%.
Na parametry techniczne składają się wózki jezdne - MPK najlepiej punktuje wózki obrotowe z czopem skrętu, rodzaj silnika trakcyjnego, rodzaj użytej przekładni oraz użytego koła, a także pochylenie podłogi w przedziale pasażerskim (maksymalna punktacja za pochylenie nieprzekraczające 6%), udział niskiej podłogi w przedziale pasażerskim (tramwaje oferujące mniej niż 100% niskiej podłogi uzyskają tutaj 0 punktów), szerokość otwartych drzwi 2-częściowych (punkty są przyznawane za szerokość co najmniej 1,4 metra), rodzaj zastosowanych otworów okiennych, liczbę miejsc siedzących dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi, rodzaj falowników trakcyjnych a także zdolność przewozową rozumianą jako największa liczba miejsc siedzących oraz stojących.
Kraków może mieć 66 długich tramwajów
Przypomnijmy, że w pierwszym przetargu na długie tramwaje MPK Kraków otrzymało tylko jedną ofertę, gdzie wystartowała jedynie Bozankaya z ofertą na kwotę 603,179 mln zł brutto. Budżet wynosił 553,8 mln zł, dlatego MPK
unieważniło całe postępowanie.
Kraków ma już doświadczenie z użytkowaniem 40-metrowych tramwajów, bowiem tamtejsze MPK od 2015 roku użytkuje 36 jednostek 2014N Krakowiak, wyprodukowanych przez Pesę. Krakowiaki liczą niecałe 43 metry długości i mieszczą 93 pasażerów na siedząco.