Partner serwisu
Komunikacja

Kraków na zakupach. Nawet 45-metrowe wagony

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Data publikacji:
02-08-2024
Ostatnia modyfikacja:
02-08-2024
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Kraków na zakupach. Nawet 45-metrowe wagony
fot. Dominik Lebda
MPK Kraków ogłosiło drugi przetarg ramowy na zakup ponad 40-metrowych tramwajów. Przewoźnik może kupić maksymalnie 30 jednostek o długości od 42 do 45 metrów. MPK preferuje wagony 4-członowe i w pełni niskopodłogowe, a więc podobne do już posiadanych przez siebie Krakowiaków.

MPK Kraków rozpisało ponowne przetargi na dostawy nowych tramwajów w trzech wersjach - 32-metrowej (o długości w przedziale 32-34 metry) jednokierunkowej, dwukierunkowej o długości 32-34 metrów oraz jednokierunkowych wagonów o długości w przedziale 42-45 metrów. Przyjrzyjmy się specyfikacji kupowanych tramwajów. Na pierwszy ogień bierzemy tramwaje o długości od 42 do 45 metrów.

290 osób na pokładzie i 5 lub 6 wózków

Pierwszy z dostarczonych tramwajów tego rodzaju musi być wyposażony w system jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej na długości co najmniej 3 kilometrów, natomiast pozostałe wagony mają być przystosowane do montażu tego rozwiązania, tak naprawdę poprzez dołączenie zasobnika energii. Ponadto oferowane tramwaje muszą być oparte na pięciu lub sześciu wózkach jezdnych, a MPK wymaga, aby każdy człon nowych tramwajów był oparty o wózek. Tramwaje mają zabierać na pokład co najmniej 290 osób, z czego co najmniej 35% na miejscach siedzących. Konstrukcja pudła wagonu ma zapewnić jego co najmniej 30 letnią eksploatację przy średnim rocznym przebiegu nie większym niż 80 tysięcy kilometrów.

MPK wymaga, aby wózki toczne i napędowe o rozstawie osi w wózku 1800 mm były podzespołami sprawdzonymi w przynajmniej dwuletniej eksploatacji, w przynajmniej pięciu eksploatowanych tramwajach (wieloczłonowych, na co najmniej trzech wózkach obrotowych) lub posiadały podzespoły tj. silniki, przekładnie i zestawy kołowe sprawdzone w przynajmniej dwuletniej eksploatacji w przynajmniej pięciu eksploatowanych tramwajach.

Co najmniej 90% niskiej podłogi, choć MPK premiuje w pełni niskopodłogowy tabor

Kolejnym wymaganiem jest procent niskiej podłogi. Tramwaj musi posiadać co najmniej 90 % (z marginesem tolerancji +/- 5 %) powierzchni niskiej podłogi bez stopni, w przestrzeni dostępnej dla pasażerów stojących, choć kryteria punktowania przyznają punkty tramwajom w pełni niskopodłogowym. Margines tolerancji nie dotyczy oferowanego tramwaju posiadającego 100% powierzchni niskiej podłogi.

Jak czytamy w specyfikacji, na potrzeby tego zamówienia niska podłoga to taka, która na całej powierzchni przeznaczonej dla pasażerów stojących jest całkowicie płaska lub zmienia łagodnie i bezstopniowo swoją wysokość, z pochyleniem wzdłuż osi pojazdu nie większym niż 10% i spełnia warunek nie przekraczania wysokości liczonej od PGS określonej: dla stref drzwiowych na 300 mm, dla stref nad wózkami 480mm, dla stref pozostałych 370 mm, a dla wagonu posiadającego 100% powierzchni niskiej podłogi dopuszcza się nad wózkami napędowymi (dwa siedzenia obok siebie) podest, z zastrzeżeniem że wysokość podestu nie może być większa niż 200 mm (mierzona od wysokości podłogi w osi pojazdu), a jego krawędź musi być oznaczona kolorem żółtym.

Dla wagonu posiadającego mniejszą niż 100% powierzchnię niskiej podłogi dla stref nad wózkami napędowymi dopuszcza się wysokość podłogi, max 590 mm., przy czym przejście z części niskiej na wysoką, może być zrealizowane przy wykorzystaniu jednego stopnia, którego wysokość nie może przekraczać 220 mm. Krawędź stopnia musi być oznaczona listwą świetlną LED w kolorze żółtym.

Minimum ośmioro drzwi, sześć podwójnych

Konstrukcja tramwajów musi umożliwić ich bezproblemową eksploatację w temperaturach od -30°C do plus 45°C, a także pokonanie torowiska zalanego wodą do wysokości 2,5 cm nad główkę szyny z prędkością 40 km/h oraz do wysokości 8,5 cm nad główkę szyny z prędkością 5 km/h. Szerokość wagonów nie może przekroczyć 2,4 metra, a wysokość, bez pantografu, 3,6 metra. Nacisk na oś każdego z tramwajów nie może być większy niż 90 kN, z wyłączeniem tramwaju wyposażonego w system jazdy bez zasilania z sieci trakcyjnej, na który składają się baterie trakcyjne.

Wszystkie kupowane tramwaje muszą być zdolne do przejechania co najmniej 200 metrów w razie konieczności zjazdu z izolatora sekcyjnego lub skrzyżowania. Tramwaje będą klimatyzowane, ogrzewane oraz monitorowane. Pojawi się również defibrylator AED oraz system dynamicznej informacji pasażerskiej.

MPK wymaga, żeby nowe wagony miały co najmniej 8 drzwi, z czego co najmniej sześć to drzwi podwójne. Pierwszy i ostatni człon mają być wyposażone w dwoje podwójnych drzwi o szerokości 1,3 metra. Wszystkie z nich mają być odskokowo-przesuwne.

Umowa ramowa na 4 lata. Potem poszczególne umowy wykonawcze

Przetarg ma charakter ramowy, dlatego dostawy określonej liczby wagonów będą odbywały się w oparciu o konkretne umowy realizacyjne. MPK może kupić maksymalnie 30 wagonów 40-metrowych. Założono, że umowa ramowa zostanie zawarta tylko z jednym wykonawcą, choć nie oznacza to, że MPK uruchomi jakąkolwiek umowę realizacyjną. Jeśli tak się stanie, to w ramach pierwszej umowy realizacyjnej MPK będzie musiało zamówić co najmniej 15 tramwajów. Kolejne wagony mogą być zamawiane w ramach kolejnych umów wykonawczych. Umowa ramowa zostanie zawarta na okres czterech lat.

Pierwszy tramwaj z pierwszej umowy realizacyjnej ma zostać dostarczony między 18 a 28 miesiącem od momentu zawarcia umowy wykonawczej, natomiast drugi wagon w okresie do 3 miesięcy od dostawy pierwszego tramwaju. Ostatni z 15 wagonów ma zostać dostarczony nie później niż 7 miesięcy od daty dostawy pierwszego tramwaju. Dostawy pozostałych wagonów, w ramach następnych umów realizacyjnych, będą przedmiotem uzgodnień pomiędzy MPK a wykonawcą.

Jakie doświadczenie?

Potencjalni oferenci muszą wykazać, że w ciągu 5 ostatnich lat należycie wykonali i przekazali do eksploatacji co najmniej 10 fabrycznie nowych, minimum 3-członowych tramwajów, z co najmniej 70% niskiej podłogi, które były napędzane silnikami prądu przemiennego, a co najmniej jeden z tych wagonów został dopuszczony do ruchu w krajach UE lub w państwach z którymi UE zawarła umowy o równym traktowaniu przedsiębiorców.

Ponadto warunek doświadczenia zostanie spełniony jeśli oferenci wykażą, że w ciągu 5 ostatnich lat świadczyli usługi opieki technicznej polegające co najmniej na usuwaniu wad, usterek i awarii oraz wymianie części i podzespołów przez 12 kolejnych miesięcy dla minimum 10 fabrycznie nowych wieloczłonowych tramwajów, napędzanych silnikami prądu przemiennego, min. 70% niskiej podłogi, z wózkiem/wózkami zabudowanymi w części niskiej podłogi.

Szerokie kryterium oceny ofert. Cena stanowi tylko połowę

O wyborze najlepszej oferty zdecyduje cena - 50%, a także długość udzielonego okresu gwarancji - 6% (maksymalną liczbę sześciu punktów otrzymają oferty udzielające gwarancji na co najmniej 60 miesięcy), zużycie energii - 6%, liczba członów wagonu - 4% (4 punkty za tramwaj 4-członowy, 2 punkty za 5-członowy i 0 punktów za tramwaje o liczbie członów większej niż pięć) oraz parametry techniczne - 34%.

Na parametry techniczne składają się wózki jezdne - MPK najlepiej punktuje wózki obrotowe z czopem skrętu, rodzaj silnika trakcyjnego, rodzaj użytej przekładni oraz użytego koła, a także pochylenie podłogi w przedziale pasażerskim (maksymalna punktacja za pochylenie nieprzekraczające 6%), udział niskiej podłogi w przedziale pasażerskim (tramwaje oferujące mniej niż 100% niskiej podłogi uzyskają tutaj 0 punktów), szerokość otwartych drzwi 2-częściowych (punkty są przyznawane za szerokość co najmniej 1,4 metra), rodzaj zastosowanych otworów okiennych, liczbę miejsc siedzących dostępnych bezpośrednio z niskiej podłogi, rodzaj falowników trakcyjnych a także zdolność przewozową rozumianą jako największa liczba miejsc siedzących oraz stojących.

Kraków może mieć 66 długich  tramwajów

Przypomnijmy, że w pierwszym przetargu na długie tramwaje MPK Kraków otrzymało tylko jedną ofertę, gdzie wystartowała jedynie Bozankaya z ofertą na kwotę 603,179 mln zł brutto. Budżet wynosił 553,8 mln zł, dlatego MPK unieważniło całe postępowanie.

Kraków ma już doświadczenie z użytkowaniem 40-metrowych tramwajów, bowiem tamtejsze MPK od 2015 roku użytkuje 36 jednostek 2014N Krakowiak, wyprodukowanych przez Pesę. Krakowiaki liczą niecałe 43 metry długości i mieszczą 93 pasażerów na siedząco.
Partnerzy działu

Sultof
GMV

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Komunikacja

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2019

Kary za Krakowiaki. Zostaną w Krakowie czy wrócą do Unii?

Prawo & Finanse

Kraków zabezpieczył 20 mln zł za opóźnione tramwaje Pesy. Co z resztą?

Prawo & Finanse

Krakowiaki nie psują się bardziej?

Komunikacja

Krakowiaki nie psują się bardziej?

Witold Urbanowicz 12 września 2016

Krakowiaki przejechały milion kilometrów

Komunikacja

Krakowiaki przejechały milion kilometrów

Dominik Lebda 07 kwietnia 2016

Zobacz również:

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Komunikacja

Kraków: Kwestia kar za Krakowiaki zamknięta

Witold Urbanowicz 31 stycznia 2019

Kary za Krakowiaki. Zostaną w Krakowie czy wrócą do Unii?

Prawo & Finanse

Kraków zabezpieczył 20 mln zł za opóźnione tramwaje Pesy. Co z resztą?

Prawo & Finanse

Krakowiaki nie psują się bardziej?

Komunikacja

Krakowiaki nie psują się bardziej?

Witold Urbanowicz 12 września 2016

Krakowiaki przejechały milion kilometrów

Komunikacja

Krakowiaki przejechały milion kilometrów

Dominik Lebda 07 kwietnia 2016

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5