Nowosądecki Newag pozostaje wielkim nieobecnym na polskim rynku tramwajowym. Jednocześnie jedyny wyprodukowany przez Newag tramwaj, prototypowy Nevelo, od lat przemierza krakowskie ulice. Jak wskazuje producent, pojazd odznacza się wysoką niezawodnością i w tym zakresie sytuuje się w ścisłej czołówce eksploatowanych w stolicy Małopolski wozów.
Maj przyniósł rekordowy przebieg dla prototypu Nevelo typu 126N. Tramwaj produkcji Newagu, eksploatowany przez MPK w Krakowie, przejechał aż 6514 kilometry. W lutym tego roku Nevelo po raz pierwszy przekroczył symboliczną barierę 5000 kilometrów. Producent, wyrażając w mediach społecznościowych radość z osiągniętego wyniku, przekazał wyrazy uznania dla swoich pracowników odpowiedzialnych za jego serwis.
Typ 126N to trójczłonowy, przegubowy tramwaj osadzony na czterech wózkach skrętnych. Podobny układ został zastosowany w poznańskich Moderusach Gamma, czy też w przypadku części tramwajów Twist produkcji PESA Bydgoszcz. Pojazd może zabrać 60 pasażerów na miejscach siedzących, natomiast przewidywana łączna pojemność, uwzględniająca także miejsca stojące, wynosi 239 osób. Nevelo został wyprodukowany w 2012 roku i jeszcze w tym samym roku rozpoczął jazdy testowe w Poznaniu. Choć w stolicy Wielkopolski docelowo miały mieć miejsce również kursy z pasażerami w regularnym ruchu, ostatecznie do tego nie doszło. Jednocześnie rok później Nevelo trafił do Krakowa, gdzie rozpoczął jazdy z pasażerami, kontynuując je do dziś, choć w międzyczasie miały miejsce przerwy w kursowaniu. W 2016 roku
tramwaj po 2,5 roku jazd testowych wrócił do producenta, który dokonał modyfikacji na podstawie wniosków z eksploatacji. W 2018 roku dokonana została natomiast
naprawa powypadkowa. Cztery lata później
tramwaj wrócił do ruchu po przeglądzie.
Nazwa tramwaju została wybrana jeszcze podczas jego “pobytu” w Poznaniu w ramach konkursu otwartego dla miłośników kolei miejskiej. Co ciekawe, prototyp powstał dzięki dofinansowaniu ze środków europejskich w ramach projektu Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Opiewająca na blisko 5 mln zł dotacja na ten cel została przyznana producentowi w 2010 roku. Projekt został opracowany z udziałem EC Engineering i Medcomu. W 2020 roku
prototyp rozpoczął jazdy testowe z wykorzystaniem modułów umożliwiających autonomiczną jazdę (choć właściwie należałoby mówić o systemie wspomagania pracy motorniczego, ponieważ polskie prawo nie zezwala na w pełni autonomiczną jazdę), zaś
wyniki badań okazały się bardzo obiecujące.
Newag - wielki nieobecny na polskim rynku tramwajowym
Warto odnotować, że pomimo pomyślnych rezultatów eksploatacji Nevelo w Krakowie nowosądecki producent pozostaje wielkim nieobecnym na polskim rynku tramwajowym i nie składa ofert w zdecydowanej większości przetargów. W 2016 roku Newag złożył ofertę w
przetargu na dostawę 50 tramwajów dla MPK w Krakowie, jednak okazała się najdroższa, skutkiem czego zamówienie zrealizował Stadler. W przeszłości nowosądecki producent był jednak bliski zdobycia pierwszego zamówienia w konsorcjum z poznańskim Modertransem w przetargu na dostawę 15 tramwajów przeznaczonych do obsługi budowanej od podstaw sieci tramwajowej w Olsztynie.
Choć konsorcjum złożyło najkorzystniejszą ofertę, zamówienie zostało ostatecznie udzielone Solarisowi, który zaoferował Tramino w wariancie krótkiego wagonu przegubowego. Zbliżone konstrukcyjnie tramwaje produkcji Solarisa kursują także w Jenie i Brunszwiku w Niemczech. Konsorcjum Newagu i Modertransu zostało ostatecznie wykluczone wobec wygaśnięcia gwarancji bankowych w ramach wadium, choć już wcześniej jego oferta budziła duże kontrowersje. Zdaniem innych producentów powinna podlegać wykluczeniu z powodu niemożliwych do osiągnięcia parametrów w zakresie emisji hałasu, a te były brane pod uwagę w punktacji poszczególnych ofert.