Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie ogłosił przetarg na utrzymanie Krakowskiego Roweru Miejskiego (KMK Bike). Nowy operator uzyska 4- lub 8-letnią koncesję na zarządzanie systemem. Będzie odpowiadał również za jego rozwój.
Sieć publicznych wypożyczalni jednośladów w stolicy małopolskiego składa się 34 stacji i 300 jednośladów. To zbyt mało, by efektywnie obsłużyć 760-tysięczne miasto. Systemy porównywalej wielkości posiadają miejscowości znacznie mniejsze, np. Białystok (30 stacji, 300 rowerów) i Lublin (40 stacji, 400 rowerów).
Krakowski magistrat ma jednak ambitne plany związane z rozwojem sieci. Urzędnicy chcą, by do połowy 2017 r. liczba stacji wzrosła do 150, a rowerów – do 1500. Dotyczasowa infrastruktura, wymagająca stałego zasilania, zostanie zastąpiona punktami przypominającymi stojaki szeregowe. Innowacje pojawią się również w rowerach. Każda nowa maszyna zyska indywidualny komputer z systemem GPS. Dzięki temu wypożyczanie stanie się prostsze, bowiem nie będzie konieczności zgłaszania faktu odstawienia jednośladu na terminalu.
Wszystko wskazuje na to, że powyższe plany wkrótce wejdą w życie. Krakowski ZIKiT ogłosił właśnie postępowanie, w ramach którego zawrze z operatorem umowę na rozwój systemu roweru miejskiego w Krakowie oraz na jego zarządzanie w latach 2016-2019 lub 2016-2023.
Harmonogram rozwoju
Umowa z obecnym operatorem KMK Bike – firmą SmartBikes – wygaśnie z końcem roku. Nowy koncesjonariusz zostanie wyłoniony na podstawie nowatorskiego kryterium nazwanego „roweromiesiącem” (cena utrzymania jednego roweru przez jeden miesiąc). Urzędnicy zwrócą też uwagę na procent, jaki otrzyma miasto w ramach podziału zysków z systemu oraz możliwość rejestracji użytkownika i doładowania środków na koncie z poziomu komputera pokładowego w rowerze.
Miasto dokładnie określiło plany powiększania sieci. Harmonogram minimalny zakłada, że już w sierpniu przyszłego roku liczba dostępnych rowerów wyniesie 800, zaś w lipcu 2017r. - 1500. Z publicznych jednośladów będzie można korzystać przez cały rok, choć w miesiącach zimowych (grudzień, styczeń, luty) ich liczba zostanie ograniczona (maksimum o 2/3). W ramach umowy operator zyska możliwość uruchomienia dodatkowych maszyn, pełniących rolę rezerwy pozwalającej utrzymać dostępność na odpowiednim poziomie.
Same rowery zostaną wyposażone w komputer pokładowy umożliwiający wypożyczenie, zwrot, zawieszenie wypożyczenia do 30 minut (na czas zapięcia) i zgłoszenie usterki. Do tej pory wszystkich wymienionych wyżej czynności dokonywało się za pomocą terminali, toteż ich awarie potrafiły mocno utrudnić życie.
Stojaki w nowych stacjach zostaną wykonane jako pasywne. Oznacza to, iż nie będzie w nich żadnych elementów mechanicznych koniecznych do dokonania zwrotu. Miasto zgodzi się co najwyżej na adaptery lub gniazda wchodzące w interakcję z elementami aktywnymi zamonotwanymi w rowerze. Zmianie ulegnie również system finansowania sieci. W dotychczasowym modelu wszystkie pieniądze z opłat trafiały do kasy miejskiej, toteż ryzyko finansowe ponosiło miasto. Urzędnicy chcą, by od nowego roku – wraz z częścią zysków - przejął je koncesjonariusz. Ma to stanowić zachętę do dbania o sprawność wypożyczalni oraz szybkie usuwanie zgłoszonych nieprawidłowości.
KMK Bike w czołówce Polski
Termin składania wniosków o zawarcie umowy koncesji mija 18 stycznia 2016 r. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, krakowski system wypożyczalni rowerów stanie się wkrótce jednym z największych w Polsce. Większe będzie tylko warszawskie Veturilo (niemal 3 tys. rowerów).
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.