Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków otworzył nową linię tramwajową na północy miasta

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-09-2023
Ostatnia modyfikacja:
04-09-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. pras. UM Kraków i MI

Podziel się ze znajomymi:

To będzie prawdziwa rewolucja dla północnych dzielnic Krakowa. Od dzisiaj, 4 września, od godzin porannych mieszkańcy osiedli położonych na północ od ul. Opolskiej mogą wybrać tramwaj, by dojechać do centrum i innych dzielnic miasta. Przez jakiś czas, przystankiem końcowym i początkowym na Górce Narodowej będzie przystanek „Papierni Prądnickich” przy ul. Banacha. Do Górki Narodowej kursują tramwaje linii nr 18 i 50. Nie bez problemów – dziś doszło do zerwania sieci trakcyjnej w rejonie budowy pętli.

Nowa linia to 5,5 km podwójnego torowiska (łącznie 11 km torów tramwajowych), 23 perony tramwajowe, jeden zintegrowany węzeł przesiadkowy, jeden przebudowany węzeł przesiadkowy, 3 parkingi P+R z 653 miejscami postojowymi oraz stacjami do ładowania pojazdów elektrycznych, a także szereg obiektów inżynieryjnych. W miniony weekend odbył się przejazd promocyjny, a od dzisiaj (4 września) trasa jest już czynna w ruchu liniowym. Dojeżdżają tu tramwaje linii 18 i 50.

Roboty od 2020 r.

W maju 2017 roku miasto Kraków podpisało umowę z wykonawcą, konsorcjum firm Intercor i Tor-Krak, którego liderem jest firma Intercor, na realizację trasy Krowodrza Górka – Górka Narodowa. Zadanie realizowane było w formule projektuj i buduj. Wtedy rozpoczęła się praca nad dokumentacją projektową i uzyskaniem decyzji ZRID.

Budowa trasy wraz z towarzyszącą infrastrukturą rozpoczęła się w lipcu 2020 roku. W pierwszym roku wykonawca skupiał się głównie na robotach związanych z budową i przebudową instalacji podziemnych. Zakres był olbrzymi – inwestycja prowadzona była w mocno zurbanizowanym obszarze, a długość samej linii tramwajowej do 5,5 km. Wymienione zostały wszystkie możliwe sieci podziemne, przez co infrastruktura komunalna stała się bezpieczna i niezawodna.

W kolejnym etapie rozpoczęła się budowa nowej infrastruktury – przede wszystkim związanej z linią tramwajową, a także przebudową i budową układu drogowego, ścieżek rowerowych i chodników. Warto przypomnieć, że od jesieni ubiegłego roku pasażerowie mogą korzystać z przebudowanego torowiska na odcinku od ul. Wybickiego do ul. Fieldorfa Nila, a także z wybudowanej od nowa pętli tramwajowej „Krowodrza Górka”. Co istotne, układ nowej pętli umożliwi w przyszłości rozwój sieci tramwajowej do osiedli w północno-zachodniej części Krakowa. Wyprowadzono tory w kierunku osiedla Azory – projekt jest już w przygotowaniu.

Od maja tego roku dostępny jest już tunel drogowy wzdłuż ul. Opolskiej. Wcześniej oddany do ruchu został zupełnie nowy, brakujący dotychczas odcinek ulicy ul. Pachońskiego – od ul. Zielińskiego do ul. Górnickiego. W układzie docelowym działają już ulice, drogi rowerowe i chodniki w obszarze od ul. Wybickiego do ul. Banacha. Na skrzyżowaniach działa sygnalizacja świetlna.

Aby tramwaj mógł sprawnie pokonać nową trasę, powstały liczne konstrukcje inżynierskie: układ estakad nad potokiem Sudół, most nad rzeką Białucha, przepust nad potokiem Bibiczanka, wiadukt kolejowy na linii nr 95 pomiędzy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej a ul. Bociana i specjalna konstrukcja betonowa, tzw. wanna na Górce Narodowej.

Tramwaj dla 30 tys. osób

Nowa linia ma zachęcić osoby mieszkające w północnych dzielnicach, a także przyjezdnych z gmin ościennych do korzystania z transportu zbiorowego. Dlatego do dyspozycji mieszkańców będzie łącznie ponad 660 miejsc postojowych na trzech parkingach P+R. Dwa z nich – przy pętli „Krowodrza Górka” i przy ul. Pachońskiego są już dostępne. Warto wspomnieć, że według danych Wydziału Spraw Administracyjnych UMK, w obrębie oddziaływania nowej linii tramwajowej zameldowanych jest ponad 18 tys. osób. Do tej grupy należy doliczyć osoby mieszkające tam bez meldunku, a docelowo także przyjezdnych z gmin położonych na północ od Krakowa, a także przyszłych mieszkańców północy Krakowa, którzy zasiedlą realizowane i planowane inwestycje mieszkaniowe. Szacuje się więc, że w niedługim czasie z nowej infrastruktury będzie mogło korzystać ok. 30 tys. osób.

Uruchomienie komunikacji tramwajowej nie oznacza to zakończenia realizacji całego projektu. Przed miastem jeszcze dokończenie budowy zintegrowanego węzła przesiadkowego na Górce Narodowej: dwupoziomowego parkingu P+R z terminalem autobusowym i pętlą tramwajową. Na razie tramwaje dojeżdżają tu i zawracają bez pasażerów. Wszystkie elementy największej infrastrukturalnej inwestycji miasta Krakowa na północy mają zostać oddane do użytku jeszcze w tym roku.

Drugi istotnym elementem są nasadzenia. Te rozpoczną się już niebawem i potrwają całą jesień. W ramach zadania nasadzonych będzie ok. 3,5 tys. drzew i ponad 40 tys. krzewów – zdecydowana większość w granicach inwestycji. Z kolei w rejonie ul. Węgrzeckiej, a więc nieopodal pętli na Górce Narodowej, zostanie utworzony kolejny „Park Krakowian”. Warto też podkreślić, że wszędzie tam, gdzie to możliwe ze względów technologicznych, zastosowano tzw. zielone torowisko. Oznacza to, że około 60 proc. linii będzie zielona. Do tego wiaty przystankowe z dachami z rozchodników. Część już została zamontowana. Docelowo wszystkie wiaty będą zielone.

Aktualnie budowa linii Krowodrza Górka – Górka Narodowa wraz z towarzyszącą infrastrukturą to koszt rzędu 600 mln zł. Projekt realizowany jest przy wsparciu z Unii Europejskiej oraz rządu RP. Dofinansowanie ze środków unijnych wynosi 184 mln zł, a 38 mln zł miasto dostało na realizację zadania w ramach rządowego programu wsparcia przygotowań III Igrzysk Europejskich w 2023 r. Łączny koszt dofinansowania zewnętrznego to ok. 222 mln zł.


Aktualizacja. O godz. 14:38 Zarząd Inwestycji Miejskich poinformował o wstrzymaniu ruchu na nowej trasie. Na pętli Górka Narodowa sieć trakcyjna została zerwana przez pojazd budowy. uruchomiono komunikację zastępczą na czas naprawy infrastruktury.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Zobacz również:

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5