Partnerzy serwisu:
Przestrzeń

Kraków pierwszym miastem ze strefą czystego transportu. Na pół roku

Dalej Wstecz
Data publikacji:
20-12-2018
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

PRZESTRZEŃ
Kraków pierwszym miastem ze strefą czystego transportu. Na pół roku
Fot. Centrum Kultury Żydowskiej / materiały prasowe
Krakowscy radni uchwalili wprowadzenie niewielkiej strefy czystego transportu na Kazimierzu. Zastąpi ona uchyloną przez wojewodę strefę ograniczonego ruchu. Zmiany wejdą w życie od 4 stycznia. Stolica Małopolski jest pierwszym miastem, które skorzystało z narzędzi przewidzianych w ustawie o elektromobilności.

Wojewoda małopolski zakwestionował wcześniej funkcjonującą na Kazimierzu strefę ograniczonego ruchu. Jego zdaniem segregowała one kierowców w zależności od miejsca zamieszkania, a takie podziały nie miały umocowania w przepisach. Odpowiedzią Krakowa był pomysł skorzystania z przepisów nowej ustawy o elektromobilności, która pozwala na tworzenie tzw. stref czystego transportu.

Strefy czystego transportu to narzędzie, które umożliwia samorządom na ograniczanie wjazdu do pewnych obszarów. Zgodnie z nim miasta mogą wprowadzać opłaty za wjazd do określonych obszarów w pewnych, określonych godzinach. Zwolnione z opłat są m.in. auta elektryczne, wodorowe i na gaz ziemny oraz oczywiście mieszkańcy takiej strefy.

Nowe rozwiązanie miało zostać w Krakowie uchwalone jeszcze przed wyborami, ale sprawa się przeciągnęła. Ostatecznie pojawiła się na sesji rady miasta, która odbyła się 19 grudnia. – Kraków ma strefę czystego transportu. Na razie na pół roku testowo – poinformował Bartosz Piłat z Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Krakowska strefa jest relatywnie niewielka i obejmuje ul. Miodową na odcinku od ul. Krakowskiej do ul. Bożego Ciała, ul. Bożego Ciała na odcinku od ul. Św. Wawrzyńca do ul. Miodowej, ul. Beera Meiselsa na odcinku od placu Nowego do ślepego zakończenia za ul. Bożego Ciała, ul. Józefa, ul. Nową, pl. Nowy, ul. Estery, ul. Jonatana Warszauera, ul. Kupa, ul. Izaaka, ul. Jakuba, ul. Wąska, ul. Bartosza, plac Bawół, ul. Szeroką, ul. Ciemną, ul. Lewkową, ul. Na Przejściu.

W uchwale wprowadzono też szereg dodatkowych wyłączeń, rozszerzających katalog służb i pojazdów mogących w myśl ustawy wjeżdżać do strefy. I tak zgodnie z decyzją radnych będą mogli do niej wjeżdżać m.in. rowerzyści (były wątpliwości interpretacyjne przepisów ustawy w kwestii możliwości wjazdu rowerów), taksówki (do końca 2025 r.), pojazdy przedsiębiorców mających siedzibę na obszarze strefy, samochodach kierowanych przez osoby niepełnosprawne, służb miejskich, pojazdów zaopatrzenia w określonych godzinach, aut lekarzy, pielęgniarek, położnych posiadających uprawnienia do wykonywania zawodu w celu udzielania świadczeń zdrowotnych. Po zgłoszeniu do zarządu drogi do Kazimierza będą mogły też wjeżdżać kondukty pogrzebowe oraz orszaki ślubne.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Małopolskiego, co oznacza, że najwcześniej zostanie wprowadzona w I połowie stycznia. – Wojewoda się zgodził, żebyśmy nie zdejmowali do tego czasu znaków ograniczenia ruchu – dodaje Piłat.


mat. RM Kraków
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Kopenhaga z zakazem ruchu samochodów spalinowych do końca dekady?

Mobilność

Warszawa zapowiada Strefę Czystego Transportu od 2024 r. [plan]

Mobilność

GZM inicjuje dyskusję na temat Stref Czystego Transportu. Najpierw Gliwice?

Prawo & Finanse

Kraków ma Strefę Czystego Transportu

Komunikacja

Kraków ma Strefę Czystego Transportu

Redakcja/inf. pras. 24 listopada 2022

Strefy czystego transportu: Antwerpia – przykład dla polskich miast?

Prawo & Finanse

Zobacz również:

Kopenhaga z zakazem ruchu samochodów spalinowych do końca dekady?

Mobilność

Warszawa zapowiada Strefę Czystego Transportu od 2024 r. [plan]

Mobilność

GZM inicjuje dyskusję na temat Stref Czystego Transportu. Najpierw Gliwice?

Prawo & Finanse

Kraków ma Strefę Czystego Transportu

Komunikacja

Kraków ma Strefę Czystego Transportu

Redakcja/inf. pras. 24 listopada 2022

Strefy czystego transportu: Antwerpia – przykład dla polskich miast?

Prawo & Finanse

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5