W sobotę, 27 sierpnia, ok. godz. 13-14 pierwsi kierowcy będą mogli przejechać Trasą Łagiewnicką. Z kolei w poniedziałek, 29 sierpnia, uruchomiona zostanie linia tramwajowa, łącząca Kurdwanów z Łagiewnikami.
– Realizacja tego fragmentu trzeciej obwodnicy spowoduje odciążenie skrzyżowań w Łagiewnikach oraz ronda Matecznego. Ma on za zadanie przeprowadzenie ruchu międzydzielnicowego z ominięciem centrum Krakowa, szczególnie Alej Trzech Wieszczów i powiązanie go węzłami z ruchem lokalnym tak, by minimalizować utrudnienia drogowe – mówił prezydent Jacek Majchrowski w programie „Nowy Tydzień” z telewizją.kraków.pl.
Dzięki wykonaniu tunelu tramwajowego wraz z infrastrukturą tramwajową (pętlą i przystankami) mieszkańcy południa Krakowa zyskają nowe, szybsze połączenia tramwajowe. Na niektórych trasach, jak przekonuje miasto, czas przejazdu skróci się nawet o około 10-15 minut.
Trasa to: 3,5 km infrastruktury, z czego 2 km, czyli prawie 60 proc. biegnie sześciu w tunelach drogowych i jednym tramwajowym. To nie tylko połączenie drogowe, ale również istotne dla mieszkańców połączenie tramwajowe, na budowę którego Kraków uzyskał unijne dofinansowanie. Poza drogami powstały nad tunelami tereny rekreacyjne z boiskami, skateparkami czy siłowniami powstałymi nad układem drogowym w rejonie ul. Zbrojarzy oraz parkowy obszar między dwoma sanktuariami.
W związku z uruchomieniem nowego połączenia dla tramwajów, wprowadzane zmiany w przebieu linii:
- linia nr 10 – z Łagiewnik przez Trasę Łagiewnicką do Kurdwanowa
- linia nr 11 – z Małego Płaszowa przez Trasę Łagiewnicką do Czerwonych Maków
- linia nr 50 – co drugi kurs z Kurdwanowa przez Trasę Łagiewnicką do Borku Fałęckiego.
W zamian za przekierowanie linii nr 11 z rejonu Starego Podgórza na nową trasę przez Trasę Łagiewnicką, zostanie uruchomiona linia nr 6 na trasie Mały Płaszów – Cichy Kącik. Zmiana ta pozwoli jednocześnie zachować połączenie rejonu Małego Płaszowa ze Starym Podgórzem, a także połączyć Mały Płaszów z centrum miasta od strony zachodniej.