Minęło już 19 miesięcy od rozpoczęcia budowy linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju do Mistrzejowic. Każdy kolejny miesiąc przynosi nowe etapy realizacji, a postępy są coraz bardziej widoczne. W styczniu ekipy budowlane skupiły się m.in. na torowisku, tunelu i infrastrukturze technicznej. Jakie prace udało się zakończyć? Oto podsumowanie.
Niewiele osób zdaje sobie sprawę, że pod ziemią znajduje się istny labirynt rur, kabli i przewodów. Dział wykonawcy inwestycji, który jest odpowiedzialny za roboty sanitarne, zakończył przebudowę sieci wodociągowej o średnicy 200 mm na długości 2 kilometrów. Prace były prowadzone od ul. Krzesławickiej, przez ul. Dobrego Pasterza aż do biurowców przy ul. Lublańskiej. Rozpoczęto również prace związane z instalacjami odwodnienia i kanalizacji sanitarnej na stacji „Rondo Polsadu”. Na ul. Dobrego Pasterza, zamkniętej części jezdni ul. Meissnera oraz na odcinku od ronda Młyńskiego do ronda Polsadu zakończono większość prac związanych z przebudową sieci sanitarnych i deszczowych. Zakres zakończonych prac oscyluje w okolicach 80 procent.
Szeroki zakres prac działu robót drogowych
Dzięki pracy inżynierów i ekip budowlanych w kilku miejscach pojawiły się już pierwsze zarysy przyszłej trasy tramwajowej. W styczniu wykonano podbudowy torowiska na ul. Bohomolca oraz układano prefabrykowane podkłady wzdłużne na ul. Jancarza. Przygotowano teren do spawania szyn na u. Krzesławickiej. Wykonano także betonową podbudowę na łuku ul. Jancarza/Bohomolca oraz podlew prefabrykowanych belek na zielonym torowisku wzdłuż ul. Jancarza.
Na południe od estakady kontynuowano budowę chodników na zachodniej stronie ul. Młyńskiej – między ul. Miechowity a Bohaterów Wietnamu. Rozebrano warstwy asfaltowe na zamkniętej jezdni ul. Meissnera oraz wykonano podbudowy chodników na ul. Pilotów (od strony ul. Sadzawki). Prace prowadzono również w rejonie pętli tramwajowej „Mistrzejowice”, gdzie trwała budowa podbudowy, odwodnienia liniowego oraz nawierzchni z kostki brukowej pod ciągi pieszo-rowerowe.
Dział drogowy zajmował się także bieżącym utrzymaniem tymczasowej organizacji ruchu na wszystkich odcinkach budowy.
Postępy w pracach działu elektrycznego
W styczniu istotne postępy odnotował również dział elektryczny, który realizował szeroki zakres robót związanych z infrastrukturą telekomunikacyjną, oświetleniową oraz zasilaniem przyszłej linii tramwajowej. Wykonano budowę kanalizacji kablowej, kanału technologicznego oraz przepustów pod torami i ulicami Dobrego Pasterza oraz Bohomolca. Równolegle trwały prace przy utrzymaniu istniejącej infrastruktury oświetleniowej, zapewniając ciągłość funkcjonowania systemu oświetlenia drogowego. W ramach budowy linii zasilających dla podstacji trakcyjnych oraz obiektów kubaturowych rozpoczęto realizację średniego napięcia zasilającego tunel oraz podstację na ul. Młyńskiej i Bohomolca. Kontynuowane były także kluczowe prace nad siecią trakcyjną – wykonano fundamenty palowe wzdłuż ul. Meissnera oraz rozpoczęto budowę kabli trakcyjnych i kanalizacji kablowej.
Podziemna infrastruktura i konstrukcje inżynieryjne
Dział mostowo-tunelowy w styczniu kontynuował intensywne prace nad kluczowymi elementami infrastruktury podziemnej. Wzdłuż ul. Lublańskiej prowadzono dalszy wykop podstropowy, a na stacji „Rondo Polsadu” trwały prace izolacyjne na płycie dennej oraz rozpoczęto jej betonowanie. Na pozostałych odcinkach płyty dennej tej stacji realizowano prace zbrojarskie, przygotowując konstrukcję do kolejnych etapów budowy. W rejonie ronda Młyńskiego oraz ul. Młyńskiej Bocznej prowadzono głębienie ścian szczelinowych na kilku etapach inwestycji. Równocześnie w tunelu otwartym wzdłuż ul. Lublańskiej trwały intensywne prace zbrojeniowe rozpór i oczepów, które stanowią kluczowe elementy konstrukcji podziemnej.
Co dalej?
Prace przy budowie tramwaju do Mistrzejowic wkraczają w kolejne etapy. W nadchodzących miesiącach kontynuowane będą roboty torowe, drogowe i elektryczne, a w tunelu ruszą dalsze prace przy konstrukcjach żelbetowych. Każdy kolejny miesiąc przybliża nas do zakończenia inwestycji i oddania nowej trasy tramwajowej do użytku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.