Urząd Miasta w Krakowie ogłosił przetarg na opracowanie wielowariantowej koncepcji przedłużenia linii tramwajowej wzdłuż ul. Wielickiej od przystanku Prokocim Szpital do os. Rżąka. Wykonawca powinien też przewidzieć możliwość dalszego wydłużenia torowiska nad autostradą A4 w stronę Wieliczki.
Przedmiotem przetargu jest opracowanie wielowariantowej koncepcji budowy linii tramwajowej pomiędzy skrzyżowaniem ulic Wielickiej, Teligi, Kostaneckiego a osiedlem Rżąka wraz z pętlą tramwajową oraz parkingiem Park&Ride. Opracowanie powinno obejmować swoim zakresem obszar położony w Dzielnicy XII Bieżanów-Prokocim w rejonie ulic: Wielickiej, Kostaneckiego, Jakubowskiego, Rydygiera oraz Kosocickiej.
Jak podaje zamawiający, przebieg linii tramwajowej łączącej istniejące torowisko w ulicy Wielickiej (na wysokości przystanku Prokocim Szpital) z pętlą zlokalizowaną w pobliżu os. Rżąka powinien w maksymalnie możliwym stopniu obsłużyć os. Rżąka oraz nową siedzibę Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie-Prokocimiu. Wykonawca przygotuje co najmniej cztery warianty, w tym dwa określone przez miasto. Jeden z nich zakłada przebieg wydzielonej linii tramwajowej wzdłuż ulicy Wielickiej, a drugi – pasa autobusowo-tramwajowego. Co więcej, w każdym z wariantów wykonawca ma przeanalizować możliwość przedłużenia linii tramwajowej w kierunku Wieliczki – w szczególności kluczowa jest tutaj kwestia przekroczenia autostrady A4, wraz z dowiązaniem do układu drogowego po południowej stronie autostrady.
Orientacyjny zakres opracowaniaKoncepcja powinna zawierać zakres niezbędnej przebudowy lub rozbudowy układu drogowego – z infrastrukturą rowerową i pieszą po obu stronach. Założono priorytet w ruchu tramwajów oraz komunikacji pieszej i rowerowej. Minimalną prędkość komunikacyjną (uśrednioną) tramwajową określono na 20 km/h, przy czym rozwiązania geometryczne infrastruktury torowej powinny zapewniać możliwość osiągania prędkości minimum 50 km/h.
Pętla tramwajowa powinna zawierać co najmniej dwa perony dla przyjeżdżających, jeden peron dla odjeżdżających oraz miejsce umożliwiające postój minimum trzech składów o długości 45 m. Powinna istnieć możliwość omijania składów i objeżdżania pętli. Wykonawca zaproponuje też wymiary pętli autobusowej – z miejscami do ładowania elektrobusów. Na skrzyżowaniu przy przystanku Prokocim Szpital przewidziano pełne rozjazdy.
Parking przesiadkowy przy Wielickiej powinien umożliwiać postój 500 samochodów – z możliwością rozbudowy do 1000 pojazdów. Liczba stanowisk postojowych dla rowerów powinna wynosić minimum 20% liczby miejsc postojowych dla samochodów osobowych. Dodatkowo w rejonie projektowanych przystanków tramwajowych przewidziano wiaty rowerowe na minimum 20 rowerów.
Termin składania ofert mija 21 sierpnia. Wartość zamówienia szacowana jest na 975,6 tys. zł brutto. O wyborze zdecydują cena (58%), dodatkowe doświadczenie osób wskazanych do realizacji zamówienia (42%). Warianty przebiegów mają być przygotowane do początku grudnia tego roku. Następnie wykonawca zajmie się raportem oddziaływania na środowisko. Zamówienie ma zostać wykonane do końca listopada 2021 r.